Trendy

Podvodníci útočí na váš e-mail. Jak se ochránit?

Jak je možné, že se vaše firemní poštovní síť často ocitá pod útoky? Zranitelnost nemusí být v samotném systému, nejčastěji jde o následek dřívějších pochybení uživatelů. Zde je několik kroků, jak se chovat při užívání firemního poštovního klienta tak, aby se riziko chyb a průniků minimalizovalo.

E-mail je vstupní brána do vašeho počítače. Vyplatí se tedy být při jeho používání opatrný – od výběru prověřeného poskytovatele služeb přes nastavení silného hesla až po obezřetnost při otevírání došlé pošty. Jakým hrozbám by měl váš e-mail odolat a jak může bezpečnost zvýšit sám obezřetný uživatel?

Odolejte pohodlí a odhlašujte se

Mnoho online služeb nabízí možnost trvalého přihlášení, kdy jsou uživatelské jméno i heslo předvyplněné, takže ho uživatel nemusí zadávat znovu a znovu.

„Je to sice pohodlná, ale nikoliv bezpečná volba. Otevíráte tak obrovský prostor rizikům. Nejenže si pak nevítaní návštěvníci mohou prohlédnout vaše soukromé e-maily a ty důležité třeba smazat. Pokud využijí možnost vaše heslo zobrazit, a pokud používáte stejné heslo jako do e-mailu například do internetového bankovnictví, můžete mít opravdu velký problém,“ varuje Karel Diviš ze společnosti IDC-softwarehouse.

Jestliže uživatel pracuje na svém soukromém zařízení, neměl by podcenit situace, kdy ho nechává na moment zapnutý na přístupném místě. I během krátké pauzy na toaletu je vhodné notebook či tablet uzamknout.

Malware nepoznáte, štítem je dobrý antivir

Internetoví podvodníci jsou často o krok napřed – a vymýšlejí nové a nové způsoby, jak uživatele napálit.

„Pro průměrného uživatele je velmi těžké vir odhalit. Zdaleka se totiž nejedná jen o e-maily psané špatnou češtinou, kdy vám odesílatel nabízí milionovou výhru, pokud kliknete na podivný odkaz. Ve skutečnosti se e-mail může tvářit jako zcela solidní obchodní nabídka. Jenže jakmile na ni odpovědný pracovník klikne, vir se může rozšířit do celé počítačové sítě. Je například upravený tak, aby našel a stáhl soubory konkrétního programu,“ vysvětluje Diviš.

Nejúčinnější obranou jsou kvalitní antivirové programy, mezi nejznámější patří nepochybně Eset, Avast či AVG. Ty je přitom nutné pravidelně aktualizovat, aby byly připraveny likvidovat nové hrozby. Ani tak ale není vyhráno. Pokud se objeví nový typ viru, trvá vývojářům dlouhou dobu, než naleznou účinnou odpověď. Proto se vyplatí opatrnost – prověřujte i bezpečně vypadající přílohy. V případě pochyb neváhejte odesilatele kontaktovat i jinou cestou, například telefonem a ujistit se, že je vše skutečně v pořádku.

Nechytněte se podvodníkům na háček

Když se mezi e-maily objeví zpráva, jejíž předmět naléhavě varuje, že třeba rychle obnovit přihlašovací údaje, jinak uživatel přijde o bankovní účet, mnoho lidí se lekne. A s tím právě podvodníci počítají. E-maily posílají z adresy, která se podobá oficiální, neváhají také používat autentické grafické prvky – to vše ve snaze vyvolat v uživateli dojem, že s ním skutečně komunikuje banka.

„Je to ale past. Tomuto typu podvodu se říká phishing. Je to technika, kdy se z vás někdo snaží podvodem vymámit citlivé údaje, jako jsou hesla, čísla karet a podobně. Typicky můžete obdržet e-mail, který vyzývá k zadání přístupových údajů na falešné stránce, jež se velmi podobá stránce oficiální. Je třeba si dávat velký pozor, nenechat se zmanipulovat a ověřit si, že skutečně komunikuji s tím, s kým komunikovat chci,“ zdůrazňuje Diviš.

Pozor na pomstychtivce

Přístup k e-mailu je mocná zbraň, proto je nejlepší nechat si přístupové údaje pro sebe. Někomu jinému je prozraďte pouze v nutném případě, vyberte si jen osoby, kterým stoprocentně věříte, a i pak si heslo co nejdříve změňte. V opačném případě můžete být nepříjemně překvapeni. Přístup do e-mailu je totiž ideální příležitost pro všechny, kteří mají důvod vám uškodit. Ať už se jedná o bývalé partnery nebo rozhádané členy rodiny, mohou vám rozesláním e-mailů z vaší adresy značně uškodit.

Ještě horší pozici pak mají firmy. „Pro ně představuje problém chování zaměstnance, se kterým se společnost nerozešla v dobrém. Stává se, že se pracovník za domnělou křivdu pomstí tím, že důležitým partnerům či zákazníkům rozešle vulgární či jinak závadné zprávy. Firma pak má co vysvětlovat,“ zakončuje. Zdůrazňuje, že i na internetu jsou uživatelé za své činy zodpovědní. Jenže napáchanou škodu už případná žaloba za pomluvu nenapraví.