Trendy

Meta hrozí, že v Evropě vypne Facebook a Instagram

V obsáhlé výroční zprávě společnosti Meta pro Komisi pro cenné papíry, kterou společnost předložila minulý týden, je schovaná stručná věta, v níž je popsán scénář, podle něhož by společnost dříve známá jako Facebook možná musela úplně přestat provozovat Instagram a Facebook v Evropě.

Problémem jsou evropské předpisy o ochraně osobních údajů, které brání společnosti Meta sbírat data Evropanů na amerických serverech. Společnost Meta v podstatě tvrdí, že možnost zpracovávat údaje uživatelů mezi jednotlivými zeměmi je pro její podnikání klíčová jak z provozního hlediska, tak pro cílení reklamy. Evropské zákony, které mají chránit soukromí uživatelů tím, že jejich údaje zůstanou v jurisdikci EU, zrušily platnost předchozích systémů. Protože se tedy společnosti Meta nepodařilo uzavřít nové dohody o sdílení údajů, hrozí, že v Evropě přestane provozovat Facebook a Instagram.

„Pokud nebudeme moci předávat údaje mezi zeměmi a regiony, v nichž působíme, nebo pokud budeme omezeni ve sdílení údajů mezi našimi produkty a službami, mohlo by to ovlivnit naši schopnost poskytovat naše služby, způsob, jakým operujeme, nebo naši schopnost cílit reklamy,“ uvádí se v prohlášení. Společnost Meta pak upřesňuje, že se domnívá, že se jí podaří dosáhnout nových dohod v roce 2022, ale pokud se tak nestane, „pravděpodobně nebudeme moci v Evropě nabízet řadu našich nejvýznamnějších produktů a služeb, včetně služeb Facebook a Instagram“.

Londýnské finanční noviny CityAM oslovily společnost Meta, aby zjistily, zda to, co je ve zprávě uvedeno, skutečně znamená, že by Evropa přišla o Facebook a Instagram. Společnost Meta odpověděla prohlášením viceprezidenta společnosti pro globální záležitosti Nicka Clegga, který se pokusil spojit těžkou situaci miliardového mezinárodního konglomerátu Meta s problémy, kterým mohou čelit malé podniky: „Naléhavě žádáme regulační orgány, aby přijaly přiměřený a pragmatický přístup a minimalizovaly narušení mnoha tisíců podniků, které se stejně jako Facebook v dobré víře spoléhaly na tyto mechanismy pro bezpečný přenos dat,“ uvedl Clegg pro CityAm.

Ať už sociální média společnosti Meta považujeme za žumpu nebo ne, pravdou je, že mnoho podniků spoléhá na reklamy na Facebooku a Instagramu, aby navázaly kontakt se zákazníky a prodávaly své produkty. Vzhledem k tomu, jaký dopad by odstranění těchto platforem mělo na evropské podniky, je scénář, že by se starý kontinent ocitl bez těchto hlavních hráčů na poli sociálních médií vysoce nepravděpodobný. Úkolem výroční zprávy Komise pro cenné papíry a burzy je vyložit problémy a příležitosti ve finančním výhledu společnosti – ale je to také vhodný způsob, jak vyslat zprávu. 

Pro evropské zákonodárce se tedy tento scénář jeví jako hrozba, ale pravděpodobnost jeho naplnění je mizivá.

Zdroj: Mashable

Copilot webinář Zažijte budoucnost práce