
Firmy stále nedokážou využít potenciál AI naplno – chybí strategie, integrace i měřitelné přínosy
Nový průzkum společnosti Qlik odhalil, že většina britských firem stále nedosahuje měřitelných výsledků z investic do umělé inteligence. Pouze 11 % respondentů uvedlo, že většina jejich AI iniciativ přinesla hmatatelné přínosy. Většina společností se podle dat nachází stále ve fázi testování a nedaří se jim AI efektivně škálovat.
Nejhůře si podle průzkumu vede HR a finanční sektor, kde 37 %, resp. 30 % organizací zaznamenalo nejmenší přínos. Oproti tomu oddělení IT a kybernetické bezpečnosti uvádějí zlepšení v 81 % případů, což ukazuje na význam rozdílné úrovně připravenosti jednotlivých oblastí podnikání.
Problémem je nedostatek dovedností i technická nepřipravenost
Za hlavní překážky pro širší nasazení AI firmy označují:
- nedostatek interních dovedností (49 %);
- nepropojitelné nástroje a platformy (36 %);
- chybějící integrace dat v reálném čase (37 %).
Překážkou tak často není rozpočet, ale technická a procesní připravenost. Podle téměř poloviny respondentů je také problémem rozdíl mezi očekávanými a skutečnými přínosy AI – 44 % organizací přiznává, že výkonnost modelů neodpovídá očekáváním.
Chybí jednotná datová strategie a nové metriky
Firmy podle Qliku často vyhodnocují přínosy AI pomocí tradičních KPI, které neodrážejí změny, jež AI do byznysu přináší. Přitom 89 % respondentů souhlasí, že pro měření návratnosti investic je zásadní jednotná datová strategie.
Za klíčové faktory pro dosažení reálného přínosu AI firmy označují:
- lepší integraci dat a analytiky (57 %);
- větší transparentnost rozhodování modelů (55 %);
- silnější spolupráci mezi odděleními (49 %);
- zaměření na výstupově orientované KPI (46 %).
Podle Jamese Fishera, strategického ředitele Qliku, je současný stav „budíčkem“: „Firmy musí přestat s experimenty bez jasného směru a začít budovat architekturu a strategii, která umožní AI škálovatelně nasazovat.“
Zdroj: techradar.com
Zdroj ilustračního obrázku: vygenerováno pomocí AI