Trendy

Většina českých firem zapojí AI maximálně do dvou let, odhalil průzkum 

redakce18.10.2024

Malé a střední podniky v Česku nejčastěji využívají umělou inteligenci (AI) v oblastech, jako je obchod a marketing. Její největší přínos pak spatřují v automatizaci, zrychlení či zjednodušení procesů a také jejich zlevnění. I to vyplývá ze zářijového průzkumu agentury Ipsos.

Co stojí respondentům nejčastěji v cestě, aby AI do firemního koloběhu zapojili? Obavy z rizik, která s sebou nese, narušení bezpečnosti či její možné zneužití. 

„Máme strach ze zneužití dat, špatného vyhodnocení, respektive ze špatné práce AI,“ svěřili se zástupci z řad malých a středních podniků se čtyřmi až 250 zaměstnanci, kteří se průzkumu zúčastnili.

Z dotazníku, jehož vyplnění každému ze stovky respondentů zabralo kolem pěti minut, je patrné, že 12 procent firem AI v současnosti již využívá.

„Umělá inteligence za nás píše texty, nemusíme platit copywritera,“ zaznívalo v průzkumu mezi benefity, zatímco jiní spatřovali přínosy AI v tom, že jim ušetří čas, díky ní zvládnou lépe komunikovat se zahraničními partnery, usnadní jim přístup k informacím, analýzám, rychleji zpracuje data či minimalizuje náklady za lidské zdroje. 

Jak již bylo nastíněno, AI v oslovených firmách dosahuje největšího rozmachu v oblasti marketingu a prodeje, dále láká na automatizaci zpracování dat či dokumentů. Angažuje se také v zákaznickém servisu, logistice, dopravě či analýze dat. Firmy naopak tolik nespěchají se zapojením AI v oblastech finanční podpory či automatizace výroby. 

„Ve výrobě a ve složitějších aplikacích dominuje využití AI ve větších firmách a zejména pak proexportně zaměřených. Tento nepoměr může být způsoben i vyššími investicemi do výrobních nástrojů nové generace,“ stojí v závěrečné zprávě Ipsos.

31 procent respondentů plánuje nasadit AI v následujících 12 měsících, do dvou let se chce na její vlnu naladit dalších 27 procent a ještě na později to odkládá 14 procent dotazovaných. Zcela zavřené dveře před umělou inteligencí ponechává 14 procent podniků. K jejímu zavádění se přiklánějí spíše větší firmy s 50 až 250 zaměstnanci.

„Firmy, které v následujících 24 měsících plánují investovat do svého rozvoje, budou nejčastěji investovat do využití umělé inteligence a automatizace či pokročilejších výrobních technologií,“ uzavřel průzkum.

Svůj rozvoj se chystají financovat většinou z vlastních zdrojů, přes polovinu firem se plánuje spolehnout na bankovní úvěr.

Kompletní průzkum agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR a státní exportní pojišťovnu EGAP je k dispozici zde.

Od 14. do 27. října po celé republice budou probíhat Dny AI 2024.