Průzkum: 5 typů lidí, kteří definují budoucnost práce s umělou inteligencí
Od maximalisty k rebelovi – výsledky studie Workforce Lab společnosti Slack a interaktivní kvíz nabízejí zaměstnavatelům plán, jak začlenit pracovníky do „týmu AI“.
Workforce Lab zkoumá, co motivuje zaměstnance k používání umělé inteligence a jak se cítí při jejím používání v práci. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů a průzkumu mezi 5 000 pracovníky na plný úvazek výzkum odhalil pět odlišných typů osobností podle jejich přístupu k AI, které zaměstnavatelé potřebují pochopit při zavádění AI a zapojování pracovníků do „týmu AI“ – pracoviště, kde vedle sebe úspěšně pracují lidé a agenti AI:
- Maximalista (30 %): Maximalisté používají umělou inteligenci několikrát týdně ke zlepšení své práce a nijak se tím netají.
- Undreground (20 %): Undergrounds jsou převlečení maximalisté, kteří často používají AI, ale zdráhají se o tom podělit se svými kolegy.
- Rebel (19 %): Rebelové se nehlásí k humbukům kolem umělé inteligence. Vyhýbají se používání AI a považují za nefér, když se spolupracovníci zapojují do práce s těmito nástroji.
- Superfanoušek (16 %): Superfanoušci jsou nadšeni a obdivují pokroky v oblasti umělé inteligence, ale v práci ji zatím nevyužívají naplno.
- Pozorovatel (16 %): Pozorovatelé zatím neintegrovali umělou inteligenci do své práce. Pozorují ji se zájmem a opatrně.
Perspektiva společnosti Salesforce: „Budoucnost práce s umělou inteligencí se netýká jen podniků, ale také zaměstnanců – a nově definuje vše od kariéry až po kulturu na pracovišti. Aby však bylo možné naplnit příslib umělé inteligence, musí firmy zajistit, aby umělá inteligence pracovala pro zaměstnance, a přivést všechny na jednu společnou palubu týmu AI,“ uvedla Christina Janzerová, SVP pro výzkum a analýzu ve společnosti Slack, která je součástí Salesforce.
Proč je to důležité: Naléhavost implementace umělé inteligence ze strany lídrů vzrostla 7x od začátku roku, ale více než dvě třetiny pracovníků tuto technologii v práci ještě nevyužívají. Pokud bude tento trend pokračovat, hrozí reálné riziko: Společnosti i zaměstnanci se mohou připravit o hmatatelné přínosy, pokud AI nezavedou. Kromě zvýšení efektivity může AI pozvednout zkušenosti zaměstnanců – od celkové výkonnosti a produktivity až po pohodu. A nový výzkum společnosti Slack ukazuje, že pro seznamování zaměstnanců s AI neexisutje univerzální návod.
Ponořte se hlouběji do jednotlivých typů osobností AI: závěry výzkumu také ukazují směsici emocí a pohledů na umělou inteligenci v závislosti na tom, do jaké kategorie uživatelé spadají.
- Maximalista
- 65 % z nich prozradilo, že umělou inteligenci používá v práci, a aktivně k jejímu používání vybízí ostatní.
- Motivací č. 1 pro používání umělé inteligence v práci je vyšší kvalita práce.
- Téměř polovina respondentů tvrdí, že používání umělé inteligence je v jejich společnosti aktivně podporováno, bez ohledu na to, zda pro její používání existují (nebo neexistují) pokyny.
- Underground
- 55 % používá umělou inteligenci alespoň několikrát týdně.
- 74 % uživatelů aktivně nesdílí informace o používání AI ani nepovzbuzuje ostatní k používání AI.
- 43 % respondentů tvrdí, že jejich společnost nepodporuje používání umělé inteligence v práci.
- Rebel
- 66 % respondentů nikdy nepoužívá umělou inteligenci v práci
- 58 % respondentů se domnívá, že umělá inteligence je pro společnost většinou hrozbou.
- 39 % respondentů říká, že je nefér, když spolupracovníci používají k plnění svých úkolů umělou inteligenci.
- Superfanoušek
- 72 % používá umělou inteligenci méně než jednou měsíčně
- 76 % obdivuje spolupracovníky, kteří kreativním způsobem využívají umělou inteligenci ve své práci.
- Pozorovatel
- 66 % respondentů se k umělé inteligenci na pracovišti staví lhostejně.
- Třetina z nich má zájem se učit nebo dále rozvíjet dovednosti v oblasti umělé inteligence.
Zdroj: Salesforce