Více než polovina Čechů dostala vloni přidáno. To však nestačí!
Ty zároveň zůstávají i nejdůležitějším motivačním prostředkem zaměstnanců ve všech oborech s výjimkou podnikových služeb, kde jsou na prvním místě osobní růst a nové zkušenosti. Vyplývá to z nového průzkumu kandidátských preferencí, který na českém trhu realizovala personální agentura Grafton Recruitment.
Neutuchající poptávka firem po pracovnících a ztráta obav z nezaměstnanosti zvyšuje touhu Čechů po změně práce. „O odchodu ze současného zaměstnání uvažuje 40 % respondentů, 33 % z nich by dokonce chtělo odejít z práce v horizontu jednoho měsíce, což je o 10 procentních bodů více než v loňském roce,“ okomentovala situaci Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment, s tím, že k častějším změnám jsou otevření zejména lidé mladších ročníků, kteří si umí lépe říct o takové pracovní podmínky, které jim vyhovují. „V současné atmosféře na trhu práce by se měli zaměstnavatelé zajímat, co jejich zaměstnance motivuje, a z jakých důvodů se poohlíží po jiných pracovních nabídkách. Jen tak budou schopni včas reagovat a své lidi si udržet.“
Nejen mzda, ale i osobní rozvoj a smysluplnost práce
Firmy se v uplynulém roce snažily svým lidem vyjít vstříc zejména v oblasti finančního ohodnocení. „Přidáno dostalo v loňském roce 53 % zaměstnanců, větší polovině z nich vzrostla mzda dokonce o více než desetinu,“ řekla Součková. „Výše mzdy zůstává jedním z hlavních motivačních prostředků i důvodů pro změnu zaměstnání. Pro zaměstnavatele je proto důležité vědět, že růst mzdy očekává v průběhu následujících dvou let 77 % respondentů našeho průzkumu, 15 % pak požaduje její zvýšení o 20 % a více.“
Čerstvé absolventy i zkušené pracovníky mohou zaměstnavatelé nalákat nejen na výši mzdy, ale také na možnost kariérního růstu nebo rozvíjení odborných znalostí. Osobní rozvoj a nové zkušenosti motivují 23 % respondentů, smysluplnost práce je důležitá pro 22 %. Důležitým faktorem při zvažování nového zaměstnání se stává také čas strávený cestou do práce. S rostoucím počtem pracovních nabídek lidé zvažují i vzdálenost od domova. „Souvisí to se stoupající potřebou Čechů dobře vyvážit pracovní a soukromý život,“ vysvětlila Součková.
Až 38 % dotazovaných touží po kariérním růstu a změně
Stejně, jako je dobré finanční ohodnocení nejdůležitějším motivátorem, je neuspokojivá mzda největším demotivátorem a důvodem k odchodu z práce. Kvůli výši mzdy by ze zaměstnání odešlo až 53 % Čechů. Jako další demotivující faktory v zaměstnání respondenti průzkumu označili špatnou organizaci práce (13 %) a neuspokojivý pracovní kolektiv (12 %). Ženy a vysokoškoláky častěji demotivuje nedostatek uznání, zatímco muže zase omezená možnost kariérního růstu.
Právě kariérní růst (38 %) a potřeba změny (38 %) patří k dalším nejčastějším důvodům k odchodu ze současné práce. Nejčastěji z těchto důvodů odchází k novému zaměstnavateli lidé, kteří vydělávají více než 25 000 Kč.
„Zaměstnavatelé by měli být především lidé, svým zaměstnancům by měli naslouchat a vytvářet pro ně příjemné pracovní prostředí a přátelskou atmosféru,“ poradila Součková. Mezi další důvody totiž patří právě neuspokojivé pracovní prostředí a špatná atmosféra na pracovišti.