Byznys IT

Vánoční nákupy na eshopech letos opět dosáhnou rekordních obratů

Jakub Špaček24.10.2017

„Stejně jako v uplynulých letech, také v roce 2017 je vánoční sezona z pohledu internetových obchodů klíčová. E-shopy se od léta pilně připravují, v současné době již navyšují kapacity skladových zásob i personálu. Letos by měla česká e-commerce přesáhnout v celoročních obratech 115 miliard korun, z čehož přibližně třetinu budou tvořit vánoční tržby,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. E-shopy již nyní zaznamenávají nárůst prodejů v souvislosti s blížící se nadílkou. Které dny a týdny budou letos pro internetové obchody ty nejdůležitější?

První, lokální v rámci České republiky, budou Dny dopravy zdarma. Ty nově navazují na tradiční Den dopravy zdarma, který pořádá internetový nákupní rádce Heureka.cz. Jejich start je naplánován na 13. listopadu. Pro zákazníky bude jistě zajímavé, že oproti předchozím rokům budou moci bez dopravného nakupovat ve vybraných e-shopech prakticky tři dny až do 15. listopadu. Na Dny dopravy zdarma pak po více než týdnu naváží nákupní „svátky“ importované z USA a Velké Británie. Black Friday letos připadá na 24. listopad, Cyber Monday na 27. listopad.

Značka Black Friday je v české e-commerce využívána poměrně často, a to i mimo ve světě obvyklý podzimní termín. V USA se jedná o neoficiální svátek nákupů, během kterého startují první vánoční slevové akce. Termín navazuje na Den díkuvzdání, a to vždy první následující pátek. Cyber Monday je pak obdobou „Černého pátku“, kterou si v zahraničí vyhradili on-line obchody a která připadá hned na navazující pondělí. Stále více však oba tyto termíny splývají v jeden.

„Dny dopravy zdarma následované Black Friday již tradičně odstartují to největší nákupní šílenství, které každoročně Vánocům předchází. Internetové obchody od poloviny listopadu obvykle dosahují více než 200 % obratů oproti standardním týdnům v průběhu roku. S ohledem na to, že opět očekáváme meziroční růst tržeb alespoň o 15 %, čeká na provozovatele e-shopů, ale i dopravce velká výzva,“ doplnil Vetyška. A v kterém týdnu lze očekávat vůbec největší nákupní horečku? „Z našich zkušeností vyplývá, že Češi zřejmě nejvíc utratí v týdnu, který začne pondělím 11. prosince. Osobně bych tento týden doporučil jako ideální pro poslední odeslání objednávek tak, aby dárky dorazily pod stromeček včas.“