Umělá inteligence v praxi
V tomto článku se nezaměříme na výzkum umělé inteligence, ale – jak již napovídá nadpis – zjistíme, jaké využití může mít (a v mnoha případech už i má) umělá inteligence a obecně strojové učení v praxi. Obecně platí, že stroje své pracovní činnosti vykonávají přesně podle zadání. Pokud dojde k chybě, je většinou na vině člověk. Na druhou stranu od strojů nemůžeme očekávat tvůrčí myšlení, ke kterému nebyly naprogramovány. Nebo ano?
O tom, zda mohou stroje vykazovat svou vlastní – umělou – inteligenci, vědecké kruhy spekulují již od doby Alana Turinga, britského matematika a zakladatele moderní informatiky. Ten již roku 1950 odprezentoval tzv. Turingův test, což je pokus, který má ověřit, zda se daný stroj nebo systém chová inteligentně. Vzhledem k tomu, že inteligence je těžko ověřitelný pojem, srovnává tedy inteligenci umělou s tou lidskou. Počítačovým systémům trvalo velmi dlouho, než dosáhly potřebné úrovně, aby mohly tímto testem projít. Poprvé se jej totiž podařilo zdolat až v roce 2014. Od té doby můžeme tedy mluvit o pravé umělé inteligenci.
„Umělou inteligenci nepoužívám a nikdy nebudu,“ tato slova jsme už nejspíše někdy někoho slyšeli vyřknout. Opak však může být pravdou. V některých případech ani nemusíme vědět, že jsme využili služeb zprostředkovaných umělou inteligencí. Jistě, pokud nás bude v nemocnici ošetřovat robot, asi si toho všimneme, ale například u psaného projevu nemusíme ani poznat, jestli si píšeme s automatem nebo nám odepisuje konkrétní osoba. Důkazem toho budou následující případy využití v praxi.
Automatizace práce
Nezáleží na tom, zda člověk pracuje v kanceláři za počítačem nebo někde na linkové výrobě. Vždy se dá najít něco, co jde zautomatizovat. Jednou z nejlépe představitelných aplikací strojového učení je třídění skenovaných dokumentů podle jejich obsahu. Umělá inteligence rozpozná náležitosti u jednotlivých dokumentů a podle vzhledu těch předchozích soubor příslušně pojmenuje a zařadí například jako fakturu pro měsíc červen 2018. Celkově tak zaměstnancům může ubýt i několik hodin práce denně a díky tomu jim zbyde více času na tvůrčí činnosti, s nimiž si jen tak nějaká umělá inteligence neporadí.
Cílený marketing
Každý, kdo někdy fungoval v marketingu, ví, že pro úspěšný marketing musíte mít silnou klientskou základnu, o které víte pokud možno co nejvíce informací. Mezi nejběžnější příklady automatizovaného marketingu jsou možnosti nákupu potravin přes e-shop. Obchod si zapamatuje, že si pravidelně každý pátek nakupujete maso na víkend, a proto vám den předem zašle akční nabídku na dané zboží. Obdobně by to ale mohlo fungovat i v klasických obchodech. Podle záběrů v kamerovém systému umělá inteligence zjistí, že jste přišli do obchodu, pamatuje si, co zde pravidelně nakupujete, a tak vám pošle nabídku přímo do vašeho smartphonu.
Fotograf v mobilu
Téměř nepoznatelná asistence umělé inteligence je i v nejnovějších řadách chytrých telefonů. Ty jsou totiž vybaveny AI, jak můžeme umělou inteligenci také nazývat, pro vyfocení kvalitních fotografií. Umělá inteligence zváží, zda jsou pro pořízení perfektního snímku dostatečné světelné podmínky, a na tomto základě buďto ihned pořídí fotografii, nebo nejdříve přizpůsobí nastavení fotoaparátu. Jde o relativně jednoduché vylepšení stávajících smartphonů, které však má podstatný vliv na výsledné obrázky.
https://youtu.be/R6e0zbPxac0
Osobní asistent
Jednou z nejčastěji zmiňovaných forem umělé inteligence je osobní asistent, a to především ve Spojených státech. Software tohoto typu není jen běžný počítač, který si nastavíte dle svých potřeb, a on funguje dle příkazů. Správný osobní asistent je schopen ovládat vaši chytrou domácnost podle toho, jak vám to zrovna vyhovuje. V zimních měsících zatopí těsně předtím, než přijdete domů, v létě zase vychladí pivo. To vše a mnohem víc zvládnete díky inteligentnímu asistentovi. Ten vám může naplánovat den od rána až do večera a vše průběžně připomínat, jeho prostřednictvím si můžete také objednat pizzu z nedaleké restaurace a přitom si dát sprchu. Jeho hranice se posouvají stále dál. V angličtině již dokáže hovořit tak plynule, že jej vůbec nemusíte rozpoznat od běžného člověka. Čeština však pro něj bude stále oříškem…
Pomoc handicapovaným
Díky pokrokovým technologiím rozpoznávání předmětů na obrázcích nebo v textu a jeho následné interpretaci dokáže umělá inteligence pomáhat také tam, kde je jí nejvíce zapotřebí, a to u handicapovaných lidí. Například aplikace Seeing AI od Microsoftu dokáže rozlišit a přečíst ručně i strojem psaný text, rozezná od sebe jednotlivé bankovky a mince, ale dokáže i identifikovat emoce podle výrazu ve tváři. Umělá inteligence tak může být zdatným pomocníkem a časem by mohla například nahradit i slepecké psy.
Zákaznické linky
Jedním z nejčastějších využití umělé inteligence jsou chatboti. Jde o nástroj, který dokáže v podstatě ihned zareagovat na zákaznický dotaz vznesený nejrůznějšími cestami, ať už na webu, e-mailem, nebo třeba na sociálních sítích. Tyto nástroje dokáží minimalizovat náklady na zaměstnance, kteří by normálně tyto činnosti vykonávali. Klasický zaměstnanec by totiž mimo špičku pravděpodobně neměl co dělat a ve špičce by zase nestíhal odpovídat na všechny dotazy. Tento problém při využití umělé inteligence ve formě chatbotů odpadá. Takovéto řešení však nenajdeme pouze u zahraničních serverů, jak by se mohlo zdát, ale i v našich končinách. Příkladem mohou být obchod Mall.cz nebo CZC.cz, jimž už chatbot výrazně pomáhá, a v češtině.
Dohled nad domácností
Důležitá je rovněž bezpečnost vaší domácnosti a rodiny. Díky pokročilým možnostem umělé inteligence, jako je například rozpoznávání jednotlivých osob podle obličejů nebo rozlišování různých druhů emocí lze dohlížet na bezpečí rodiny i z práce. Jedním zajímavým produktem, který využívá právě tyto zmíněné prvky, je Invidyo. Jde v podstatě o dětskou chůvičku, která však díky výše zmíněným funkcím dokáže například odhalit nezvaného návštěvníka v domě nebo hosta, který se vašim dětem jakýmkoliv způsobem protiví. Má také zajímavou funkci, díky níž nepřijdete o důležité okamžiky v životě svých dětí ani v době, kdy budete v práci. Invidyo je vybere dle důležitosti na základě emocí vycházejících z tváře dítěte a pak je sestříhá a pošle uživateli ke zhlédnutí.
Zdravotnictví
I když se zdravotnictví a obecně péče o zdraví neustále vyvíjejí kupředu, stále se objevují nové a nové choroby, jimž musí lidstvo čelit. V tomto oboru nejspíš nikdy nebude hotovo. Vždy najdeme nemoc, kterou nejsme schopni vyléčit. Tedy alespoň my, lidé. Jednou z největších potíží u léčení vážných chorob bývá pozdní diagnóza, která je místy způsobena i předchozími omyly v určení správné nemoci. Představte si, že byste přišli k lékaři, který by si pamatoval nejen vše, co se naučil na lékařské fakultě, ale také veškeré výzkumy, které kdy byly provedeny. To však zvládne pouze počítač. Příkladem je čínský robot Xiaoyi, který loni v listopadu prošel testem pro získání lékařské licence. Největší úspěchy však můžeme očekávat od spojení intelektu umělého a toho lidského. Podobně pracuje například společnost BenevolentAI, která tímto způsobem vyvíjí nová léčiva.
Doprava
AI však může pomáhat i v dopravě. Zde jde o jedno z nejdiskutovanějších využití AI v lidském světě. Počítačové systémy totiž budou moct relativně brzy převzít kontrolu nad řízením jak osobních, tak i nákladních automobilů. Lidstvo od nich očekává 100% spolehlivost, kterou samo od lidských řidičů čekat nemůže, a vypadá to, že se plně autonomních vozidel na silnicích brzy dočkáme. Umělá inteligence však dokáže nejen řídit jediné vozidlo, ale je schopná koordinovat celkový dopravní systém ve městech. Rychle přesměruje ucpávající se tepny měst na vedlejší cesty a zabrání případným dopravním komplikacím.
Bezpečnost
Poslední dobou je bezpečnost velmi ožehavým tématem. Nejde jen o ochranu v kybernetickém prostoru, ale také o ochranu lidských životů. Díky navýšení investic do pokročilejších technologií, ať už kamer nebo systémů s umělou inteligencí, nyní dokáží především evropské a americké metropole včas varovat před nadcházející hrozbou. Správně fungující systém může nejen najít útočníka po spáchaném zločinu, ale dokonce na něj může upozornit ještě před jeho spácháním. Jde hlavně o aplikaci funkcí rozpoznávání obličeje, ale i podle predikce činností na základě aktuálních emocí vyjádřených výrazem ve tváři. Systém tak může zavčasu varovat bezpečnostní složky, aby zakročily a minimalizovaly škody. V budoucnu by však mohl sám podniknout potřebné kroky pro záchranu životů. Mohl by například zabránit nárazu dodávky do lidí na autobusové zastávce zdvižením bezpečnostních sloupů, atp.
Fikce se stává skutečností
Pokud se autoři science fiction drží mírně při zemi a nepíší o vesmírných toulkách hlubokým vesmírem, stává se, že se jim podaří předpovědět technologie budoucnosti. Někdy mají ambiciózní předpoklady o dosažení jistého pokroku v příliš blízké době, ale důležité je, že svou otevřenou fantazií inspirují vědce ke konkrétnímu zaměření jejich výzkumů. Umělá inteligence je právě častým námětem sci-fi literatury, ale dnes už nejde pouze o fikci. AI nám může v mnoha ohledech usnadnit život a je jen na nás, jak moc jí to dovolíme.