Růst českého a slovenského trhu smartphonů byl podle IDC v roce 2016 tažen top 4 značkami
V roce 2016 se český a slovenský trh smartphonů soustředily kolem čtyř značek: Samsung, Huawei, Lenovo a Apple. Samsung zůstal na prvním místě na obou trzích s cca 30 % tržním podílem na objemu dovozu, zatímco Huawei a Lenovo bojovali o druhé místo. Lenovo skončilo na druhém místě na Slovensku a třetí v České republice. Apple byl v obou zemích stabilní na čtvrtém místě. „Český trh je pro prodejce obecně náročnější na budování a obranu svých pozic, neboť mobilní operátoři v České republice drží jen asi 40 % trhu, ve srovnání s přibližně 70 % na Slovensku,“ uvedla analytička z IDC Ina Malatinská.
Pro všechny ostatní hráče byl rok 2016 těžký a to v České republice i na Slovensku. Značky jako Microsoft, Sony, HTC, LG a Alcatel se ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 staly marginálními hráči na obou trzích, z nichž každý měl méně než 3% podíl na trhu. Tito prodejci spolu s jinými značkami, jako jsou Coolpad, Xiaomi, nebo třeba Zopo, dodali jen asi 2 z 10 smartphonů dovezených v České republice a ještě méně na Slovensku.
Přibližně 80 % smartphonů dodaných v České republice a na Slovensku ve čtvrtém čtvrtletí roku 2016 podporovalo standard Long Term Evolution (LTE). Průměrná prodejní cena LTE smartphonu meziročně poklesla o 7,9 % v České republice a o 11,6 % na Slovensku.
IDC očekává, že výsledky v prvním čtvrtletí roku 2017 přinesou v obou zemích poměrně výrazný mezičtvrtletní pokles objemu dovozu mobilních telefonů. Informace na úrovni jednotlivých zemí budou k dispozici ve vydání Q1 2017 IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker.