Trendy

Průzkum: Až 10 % zaměstnanců má negativní vztah k technologiím, třetina je nespokojená s IT vybavením

Průzkum, který provedla společnost Digiskills, odkrývá současný stav a výzvy, kterým české pracovní síly čelí v oblasti digitálních dovedností a technologického přijetí.

Podle rozsáhlého průzkumu, který vznikl na základě dat sesbíraných od více než 6 600 zaměstnanců z 45 firem, se digitální gramotnost českých pracovníků nachází v klíčovém přechodovém období. 

„Při analýze výsledků dotazníku jsme narazili na několik překvapivých zjištění. Přestože se z některých výsledků může zdát, že ve firmách panuje vysoká míra nadšení pro sledování trendů a probíhají u nich inovace interních procesů, otevřené odpovědi odhalily, že u mnohých dominuje zastaralé myšlení, které nepřináší pravé inovace, ale spíše začleňuje digitální nástroje do stávajících procesů, uvedl Radim Chalupník, COO ve společnosti Digiskills.

Negativní postoj a potřeba podpory

Průzkum ukazuje, že přestože 44 % zaměstnanců má k digitálním technologiím kladný vztah, stále existuje 10 % lidí, kteří vyjadřují silně negativní postoj, což může značit obavy z nových technologií nebo nedostatečnou podporu ze strany zaměstnavatelů. 

„Bylo pro nás překvapením, že více než 10 % respondentů vyjádřilo nespokojenost nebo obavy týkající se již využívaných aktuálně dostupných aplikací. Pokud by průměrný pracovní tým v Česku čítal cca deset osob, znamenalo by to, že v každém týmu je alespoň jeden nespokojený člen, který může negativně ovlivňovat ostatní. Každý zhruba desátý by byl tzv. travič studen,“ dodal Radim Chalupník.

Tyto poznatky zdůrazňují potřebu většího zaměření na zmírnění technologického stresu a zvýšení digitálního vzdělávání v pracovním prostředí.

„Přestože se zaměřujeme v průzkumu hlavně na firmy a zaměstnance, kteří pracují s technologiemi každý den, výsledky nejsou nikterak pozitivní. To poté potvrzuje i naše zkušenost, když s danými firmami začínáme na rozvoji zaměstnanců pracovat,“ uvedl k situaci Jan Dolejš, CEO ve společnosti Digiskills.

Sdílení znalostí a výzva v komunikaci

V oblasti sdílení digitálních znalostí s kolegy ukazují výsledky, že většina respondentů je ochotna poskytovat podporu a radit, což naznačuje pozitivní trend ve vstřícnosti a kolegialitě. Nižší počty ve skupinách 1 až 4 a na druhém konci ve skupinách 9 a 10 ukazují na potenciální příležitosti pro posílení spolupráce a vzdělávání.

Překvapivé je, že v oblasti online komunikace má 8 % zaměstnanců problémy s efektivním využíváním nástrojů pro online komunikaci. Osvojit si tyto nástroje a umět je používat je přitom stěžejním předpokladem pro fungování práce na dálku, respektive pro stále oblíbenější hybridní pracovní modely.

„Procentuálně některé grafy vypadají docela příznivě a slibně, ale když se na ně podíváte pozorně a nevnímáte procenta, ale jednotlivé zaměstnance, zjistíte, že desítky či nižší stovky lidí v některých firmách opravdu potřebují pomoci,“ řekl Radim Chalupník.

Technologické vybavení a efektivita

Zásadním zjištěním je, že 29 % respondentů není spokojeno s IT zařízením poskytnutým zaměstnavatelem, což ovlivňuje nejen jejich produktivitu, ale i celkovou spokojenost.

Alarmující je zjištění, že 47 % respondentů považuje schopnosti své firmy v rozbíhání digitálních projektů za nedostatečné.

Bezpečnost a ochrana dat

Kybernetická bezpečnost by měla být prioritou každé společnosti. Výzkum Digiskills zdůrazňuje význam znalostí v oblasti kybernetické bezpečnosti, zejména pak v ochraně osobních údajů. 

„Další klíčovou oblastí, která vyvolává obavy, je digitální bezpečnost. Někteří manažeři sice mohou tvrdit, že jejich grafy (v jejich výstupech) vypadají uspokojivě, ale jak ukazuje praxe, k narušení systému může dojít i v důsledku jediného neproškoleného zaměstnance,“ dodal k výsledkům Radim Chalupník.

Dobrou zprávou je, že například povědomí o phishingu je mezi zaměstnanci vysoké, s významnou většinou správně identifikující phishing jako podvodnou techniku. Přesto zůstává prostor pro zvýšení povědomí i prevenci.

Pozitivní jsou také zjištění, že v oblasti zálohování dat a softwarových aktualizací zaměstnanci prokazují značné povědomí a dobré návyky.

Přesto je kybernetická bezpečnost oblastí, kde je zapotřebí pravidelně revidovat a posilovat znalosti zaměstnanců.

„Tato oblast se bude ještě s AI vyvíjet a spolehlivě rozpoznat falešné zprávy a hrozby bude náročnější, a to nejen pro běžné zaměstnance,“ zdůraznil potřebu neustálého vzdělávání Jan Dolejš.

Rozvoj dovedností a zájem o technologie

Podle průzkumu je jasně vidět, že zaměstnanci mají zájem se vzdělávat a rozvíjet své digitální dovednosti a kompetence. Zaměstnanci vyjádřili silný zájem o získání dovedností v nástrojích, jako jsou Excel, SharePoint a Power BI, což ukazuje na pozitivní přístup k učení a rozvoji v důležitých technologických oblastech. Na zaměstnavatelích je, aby na to adekvátně reagovali a poskytli svým zaměstnancům příležitosti pro rozvoj a vzdělávání.

„S příchodem AI se nezbytnost využívání technologií znatelně zvýšila, a tak bude brzy patrný velký rozdíl mezi společností, ve které lidé technologie využívají, a tou, kde jsou na tom lidé s dovednostmi nízko. Nabízí se otázka, jak dlouho taková společnost přežije,“ doplnil Jan Dolejš.

Zdroj: Digiskills