Trendy

Metaversum v podání Microsoftu: Schůzovat za nás budou avataři

V poslední době se mluví o konceptu metaversa, které má být něco jako „ztělesněný internet“, jak o něm prohlásil Mark Zuckerberg. Metaversum má být virtuální prostředí, kde mohou být uživatelé přítomni s ostatními lidmi v digitálním prostoru – tedy pohlcující virtuální svět, podobně jako zprostředkovává virtuální realita, kde však lidé tráví čas společně a sdílejí zážitky a pracují.

Společnost Facebook, která usiluje o to stát se průkopníkem v této redefinici internetu, nedávno oznámila své plány, se kterými souvisí i přejmenování společnosti z Facebooku na Meta.

Jenže Facebook není jediný technologický gigant, který má ambice zažehnout velký internetový třesk – v příštím roce přinese Microsoft Mesh, platformu pro spolupráci v oblasti virtuálních zážitků, která bude součástí nástroje Microsoft Teams. Jde o pokračující snahy o integraci technologií smíšené reality a HoloLens se schůzkami a videohovory, kterých se díky animovaným avatarům bude moci účastnit kdokoli.

Budoucnost je Mesh

Microsoft Mesh je tedy budoucnost schůzek v Microsoft Teams a dočkat bychom se jej měli v první polovině příštího roku. Microsoft tak po měsících, kdy lidé pracovali z domova a přizpůsobovali se hybridní práci prakticky rozvíjí režim Together a další experimenty pro interaktivnější schůzky. Jen pro připomenutí – Together mód přesouvá obraz z kamer účastníků do virtuálního prostředí a je vhodný pro schůzky s větším počtem účastníků. Microsoft tento způsob ozvláštnění virtuálních schůzek zavádí zejména z toho důvodu, že se ukázalo, jak jsou zdlouhavé online schůzky pro uživatele vyčerpávající a jak postupně ztrácejí pozornost a nejsou schopni se soustředit. Režim Together a nově také Mesh má podle společnosti pomoci snížit kognitivní přetížení, které způsobuje nutnost dlouhých videohovorů.

Nové 3D avatary pro všechny

Součástí snah o vytvoření prostředí metaversa jsou také nové 3D avatary, které se objeví v Microsoft Teams. Avatary bude možné používat i bez nutnosti VR headsetu. Cílem těchto avatarů je reprezentovat uživatele, a to jak ve 2D tak 3D prostředí. Tedy uživatel si prakticky vytvoří animovanou verzi sám sebe a pokud si nebude chtít na schůzce zapínat webovou kameru, využije animovaného avatara.

Zdroj: Microsoft

Avatar bude schopen přijímat i hlasové signály, takže nepůjde jen o plochý obrázek, ale o skutečnou animaci, která bude reagovat na vstupy uživatele v reálném čase. V případě, že „se sejde“ více takových avatarů, kteří budou vzájemně interagovat, tak už tu máme prakticky životaschopné metaversum.

Slyšet, vidět, rozumět

Microsoft bude používat umělou inteligenci k rozpoznávání hlasu uživatele a následné animaci jeho avatara. V režimu 3D schůzky pak budou tyto animace zahrnovat také gesta a pohyby, které budou moci uživatelé vyvolávat nebo animace emoji. 

Zdroj: Microsoft

Microsoft dokonce zabudovává podporu překladu a přepisu, takže ve virtuálním prostoru Teams se začnou odbourávat i jazykové bariéry, což by mohlo být nesmírně cennou pomůckou a smysluplným využitím dostupných technologií – uživatelé tak budou moci nejen vidět animovanou verzi svých kolegů a zákazníků z druhého konce světa, ale konečně jim budou také rozumět.

Virtuální zasedačky se otevírají

Microsoft hodlá rozvíjet svou vizi metaversa v Teamsech, kde mohou lidé navazovat kontakty a stýkat se pomocí her nebo používat aplikace Microsoftu ke spolupráci na projektech. Obecně by tato virtuální prostředí nejlépe fungovala s VR nebo AR headsetem, ale díky práci s animovanými avatary budou přístupná komukoli na různých zařízeních. 

Zdroj: Microsoft

V Microsoft Teams se otevřou virtuální zasedačky a konferenční sály s avatary v první polovině roku 2022. Uživatelé tak budou moci vstoupit do imerzivního prostoru, kde se doslova obklopí produkty od Microsoftu a budou moci pracovat ještě intenzivněji a možná časem i produktivněji.

Společnosti si budou moci v Teamsech vytvářet vlastní virtuální prostory neboli svá metaversa (metaverze, chcete-li).

Boj o metaversum začíná

Microsoft a jeho smělá vize se zdá být momentálně hlavním konkurentem (alternativou) k tomu, co plánuje Facebook aka Meta. Také Facebook pracuje s konceptem, v jehož centru je digitální reprezentace/avatar uživatele. Facebook své neskromné plány ještě zintenzivňuje usilovnou prací na spotřebitelském hardwaru a softwaru, který vyvíjí divize Reality Labs.

Na jedné straně tak máme softwarového giganta s miliony uživatelů, kteří využívají denně jeho platformy a nástroje k práci a komunikaci. Na druhé straně je tu společnost, která má miliardy uživatelů denně na svých sociálních sítích. Jenže tyto dvě společnosti nejsou jediné, které nabídnou své virtuální prostory. O Microsoftu a Facebooku je v souvislosti s metaversem zatím slyšet nejvíce, ale ve skutečnosti řada společností už využívá různé platformy k nabízení virtuálních prostor pro pořádání akcí, schůzek a k navazování kontaktů. O svých vlastních iteracích metaversa hovořily také například společnosti Nvidia nebo Epic Games.

Je otázka jaký směr metaversum nabere. Budeme zde mít soubor digitálních světů několika technologických korporací, z nichž každý bude mít vlastní fyziku, která určuje, co je v nich možné? Nebo se podaří dosáhnout ultimátní vize metaversa a vznikne jakési propojení mezi těmito prostory? V každém případě – než vznikne metaversum, které bude kompatibilní s ostatními službami a bude dbát na inkluzivitu, soukromí a bezpečnost, bude to ještě nějakou dobu trvat.