Zprávy

Google nahradí cookies, koncept Topics přiřadí uživatelům zájmy podle webové aktivity

Google ustupuje od plánů nahradit cookies třetích stran konceptem FLoC (neboli Federated Learning of Cohorts) a místo toho přichází s Topics API, což má být nový systém pro zájmově orientovanou reklamu. 

Předchozí náhrada souborů cookie třetích stran od společnosti Google, zmíněný FLoC, je forma sledování na základě zájmů, která uživatele identifikuje na základě jeho „kohorty“ neboli skupiny lidí, kteří mají podobné zájmy.

Nadace Electronic Frontier Foundation (EFF) uvedla, že systém FLoC představuje rizika pro soukromí, například usnadňuje inzerentům identifikaci pomocí otisku prohlížeče, což je nástroj používaný weby k získání konkrétních informací o zařízení a prohlížeči, a může také odhalit informace o demografických údajích, což může vést k diskriminačnímu cílení reklamy. Kvůli těmto obavám prohlížeče jako Brave, Vivaldi, Edge a Mozilla odmítly tuto funkci používat.

Topics, nový koncept, funguje tak, že na základě webové aktivity měřené zúčastněnými weby určí pět zájmů uživatelů, například „Fitness“ nebo „Cestování a doprava“, a to po dobu jednoho týdne. Prohlížeč si tato témata uloží na tři týdny, než je vymaže. Google uvádí, že tyto kategorie „jsou vybírány výhradně v uživatelském zařízení“ a nezapojují „žádné externí servery, včetně serverů Google“. Když uživatel navštíví webovou stránku, zobrazí témata webu a jeho reklamním partnerům pouze tři zájmy, které se skládají z „jednoho tématu z každého z posledních tří týdnů“.

Jak je uvedeno na stránce Topics API GitHub, v současné době je v jeho reklamní taxonomii k dispozici asi 350 témat (ačkoli Google plánuje časem přidat „několik set“ až „několik tisíc“). Google uvádí, že Topics nebudou obsahovat žádné „citlivé kategorie“, jako je rasa nebo pohlaví. A pokud uživatel používá prohlížeč Chrome, společnost vytváří nástroje, které umožní témata prohlížet a mazat a také tuto funkci vypnout.

Googlu se krátí čas na to, aby do roku 2023 nahradil cookies třetích stran v prohlížeči Chrome, jak slíbil. Společnost plánuje spustit zkušební verzi aplikace Topics v prohlížeči Chrome pro vývojáře, ale zatím nejsou k dispozici žádné informace o tom, kdy přesně začne.

Topics rozhodně v některých důležitých ohledech vylepšují FLoC, nicméně stále slouží k tomu, aby poskytovaly třetím stranám informace o tom, jaké stránky si uživatel prohlíží, a mohly by pomoci webovým stránkám a inzerentům identifikovat uživatele napříč zařízeními.

Nápad společnosti Google přiřazovat uživatelům témata však není úplně nový. Jak upozorňuje EFF, v roce 2019 zvážil Google Privacy Sandbox myšlenku PIGIN, jinak známou jako „Private Interest Including Noise“. Stejně jako Topics by fungoval na základě sdílení seznamu zájmů s inzerenty, ale jak tehdy vysvětlil Cyphers z EFF, stále by mohl „poskytnout sledovacím firmám nový masivní tok informací, které by mohly využít k vytvoření nebo rozšíření svých vlastních uživatelských profilů“. Podle nedávné aktualizace je novější verze tohoto přístupu pod názvem FLEDGE v rané fázi testování v prohlížečích Chrome a Chrome Canary.