Dva měsíce s GDPR: Obchodníci odesílají méně e-mailů a pročistili databáze
Newslettery a jiná obchodní sdělení patří mezi stěžejní nástroje všech e-shopů, ale i dalších obchodníků. Po 25. květnu, kdy začalo platit GDPR, však pro odesílání těchto e-mailů platí přísnější pravidla. To se výrazně projevilo i na statistikách v počtech odeslaných zpráv. „Po necelých dvou měsících platnosti nového nařízení vidíme pokles v odeslaných e-mailech řádově o nižší desítky procent,“ potvrdila Kateřina Fišerová z aplikace SmartEmailing.
Pokles v množství odeslaných e-mailů potvrzují i další odborníci z oboru. „V souvislosti s nástupem GDPR evidujeme od 25. května pokles v rozesílkách obchodních sdělení o patnáct procent,“ uvedl David Finger, produktový manažer služby Seznam.cz Email. O patnáct až dvacet procent méně odeslaných obchodních sdělení uvádí Petr Cikán z konzultační společnosti Acomware, desítky procent potvrzuje též Tomáš Charvát z Virusfree.cz.
Důvodů, proč obchodníci odesílají na své stávající i potenciální zákazníky méně e-mailů, je podle oslovených odborníků hned několik. „Hlavní příčiny jsou dle mého názoru ve využívání velmi starých kontaktů, které neměly zájem být oslovovány, a v neexistujících e-mailových adresách, jejichž odstraňování někteří rozesílatelé zanedbávají. Vliv má i počet uživatelů, které rozesílatelé ‚naučili‘, že obsah jejich e-mailů je nezajímavý,“ poznamenal Tomáš Charvát z Virusfree.cz.
Zejména legislativní důvody vidí za úbytkem David Finger ze služby Seznam Email. „Důvodem je dle mého názoru opětovné získání souhlasu se zpracováním osobních údajů ze strany příjemce, které řada společností zasílala a které příjemce zpětně nepotvrdil. Souhlas se zasíláním obchodních sdělení je zákonná náležitost, a proto se domnívám, že to je ten pravý důvod,“ vysvětlil.
Podle Kateřiny Fišerové ze SmartEmailingu se řada obchodníků kvůli novým pravidlům drží více zpátky a obchodní sdělení raději odesílá jen na databáze, u nichž si je stoprocentně jistá, že jsou zcela v souladu s GDPR.
„V některých případech došlo k přísnějšímu nastavení kritérií aktivity zákazníků, případně k vyloučení některých zdrojů kontaktů, kde nebyl korektně evidován souhlas zákazníka. GDPR tak v některých případech vedlo k většímu pročištění databáze, což má pozitivní efekt,“ uzavřel Petr Cikán z Acomwaru s tím, že aktuálně se tedy dá říci, že obchodních sdělení se sice odesílá méně, ale primárně aktivním uživatelům.