Důvěra Čechů v e-shopy dále roste
„Studii připravujeme pravidelně, vychází vždy v září. U řady otázek tak máme k dispozici opravdu dlouhodobé srovnání a můžeme tak spolehlivě sledovat vývoj české e-commerce. Letos se nám potvrdilo, že si Češi na nakupování po internetu nejen dávno zvykli, ale stalo se opravdu běžnou součástí jejich každodenního života. Na 50 % zákazníků si objedná zboží po síti alespoň desetkrát ročně, přitom ještě v roce 2014 to bylo jen 38 %. Až 26 % zákazníků dokonce za uplynulých dvanáct měsíců nakoupilo v e-shopech více než patnáctkrát,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Pouze jiným úhlem pohledu je pak výsledek výzkumu, podle nějž 21 % nakupujících provede alespoň jednu on-line objednávku za 14 dní.
Není žádným překvapením, že nejčastěji nakupují na internetu zákazníci ve věku 25 – 34 let. Nicméně co do četnosti objednávek se již nejedná o nějak velký rozdíl oproti věkové kategorii 35 – 44 let. Řečí čísel jde o 60 % a 56 % zákazníků, kteří nakoupili za uplynulý rok v internetových obchodech alespoň desetkrát. Nejméně často nadále nakupují lidé v kategorii 55 a více, ze kterých více než deset nákupů v e-shopech za rok učiní 28 %. I tak ale jde oproti roku 2014 o 7% nárůst.
„Stále rostoucí důvěru v naše internetové obchody potvrzuje také to, že zákazníci vnímají daleko méně jako bariéru například riziko komplikací při reklamacích či odstoupení od smlouvy. Počet respondentů, pro které byly takové obavy jedním z důvodu, proč vůbec na internetu nenakupovali, klesl o polovinu oproti roku 2012. Všechna tato čísla jen potvrzují růst e-commerce v České republice. Ta by letos měla dosáhnout již více než 115 miliard korun obratů a podílet se tak na celkovém českém maloobchodě z více než 10 %,“ řekl Vetyška. „Výsledky naší studie mezi nakupujícími jsou velmi pozitivní. Vždyť 99 % zákazníků uvedlo, že má s nakupováním po internetu dobré zkušenosti. Věřím, že to je pro české e-shopy motivace pro další náročnou a kvalitní práci jako dosud.“