Doba „pokoronavirová“ přinese využití chytrých IT řešení, ale i vyšší riziko útoků
Lidé z firmy BCV solutions se zamysleli nad jednoduchou otázkou, ovšem s obtížnou odpovědí: Jaké trendy a příklady využití chytrých IT řešení nás čekají?
Jaké trendy a příklady využití chytrých IT řešení nás čekají? Podle společnosti BCV solutions dojde (a dochází již nyní) ve firmách a organizacích v době „pokoronavirové“ k masivnějšímu využití softwarů na vzdálený přístup, zvýšenému využívání cloudových služeb, prohlubování ochrany před kyberútoky a vůbec ke zjednodušení přístupu do online světa. Společně s tím ale vzrůstají nároky na bezpečnost.
Softwary na vzdálené přístupy se používají již delší dobu, a to hlavně IT odděleními ve firmách či jejich dodavateli pro vzdálenou podporu provozu poskytovaných softwarových řešení. Masivního rozšíření se však dočkaly právě s příchodem koronaviru, respektive hromadných využívání home office. Nejčastěji tomu tak je u VPN (vzdálený přístup), služby, která se stala standardem. Během jejího využívání je však důležité dbát na zabezpečení – komunikace musí být vždy šifrovaná a omezena jen na nejnutnější dobu.
„Nemělo by se stát, že vzdálený přístup je udělen na dobu neurčitou a firma se spoléhá na to, že zafungují interní procesy a po odchodu zaměstnance o přístup přijde. S tím dokáže pomoci Identity management software,“ upozorňuje Marcel Poul, ředitel realizace projektů v BCV solutions.
Identity management eviduje všechny informace o konkrétních firemních identitách. Přidává a odebírá oprávnění pro vzdálený přístup i eviduje chování svých uživatelů.
Cloudové služby
Další reakcí mnoha firem na koronavirovou situaci byla a stále je otázka ohledně lokálního provozování hardwaru a softwaru, a to právě v případech, kdy již zaměstnanci pracují z domova. Odpověď přišla v podobě využívání cloudových služeb, které se maximálně přizpůsobují potřebám svých uživatelů. Nově vznikající firmy berou provoz softwaru v cloudu jako samozřejmost. Mohou se soustředit na svůj byznys a nemusí řešit správu hardwaru a softwaru, čímž jsou efektivnější a mohou rychleji růst. I tradiční firmy a organizace pomalu přesouvají svá data a systémy do cloudu, stávají se tak dostupnějšími pro své zaměstnance, a i nadále mohou fungovat dle svých potřeb.
Ochrana před kyberútoky
I přes využívání antivirových programů se u firem a organizací zvyšuje možné riziko kybernetických útoků.
„Dnes se potenciální hrozby vyhodnocují i online, potenciální škodlivý kód může antivir poslat na servery, kde se analyzuje pomocí pokročilých technik strojového učení a umělé inteligence. Zároveň výrobce antiviru může škodlivý kód spustit v uzavřeném prostředí podobně jako se dělají pokusy v chemické laboratoři a analyzovat jej,“ míní Marcel Poul.
V zabezpečení proti kybernetickým útokům firmám čím dál více pomáhá umělá inteligence v podobě specializovaných SW jako jsou IDS (Intrusion Detection Systems neboli česky systém pro odhalení průniku) a IPS (Intrusion Prevention Systems neboli systém prevence průniku).
Zjednodušování online světa
„Standardizace v přístupu ke službám se bude dále zvyšovat, což bude mít za následek jednodušší používání online služeb pro uživatele – na většinu budou moci použít jeden přístup. Do tohoto trendu se co nevidět zapojí i další subjekty. Rozběhl se projekt bankID, kdy lidé budou moci použít svůj účet v bance k přístupu k dalším službám včetně těch státních. Budou si moci kupříkladu požádat o výměnu řidičského průkazu, nahlížet do různých registrů nebo elektronicky podepisovat smlouvy,“ vysvětluje.
Nebude tak nutné si pamatovat více přihlašovacích údajů – již nyní je možné na některé služby na webu využívat přihlášení pomocí Google účtu, Apple ID a dalších.