Buďte na online pohovoru za hvězdu aneb tipy, jak se na něj připravit
Externí spolupráce, home office a zahraniční spolupráce – online komunikace přes internet se stává čím dál žádanější a rozšířenější, což se odráží i větší frekvenci Skype pohovorů. Chcete-li na svého „budoucího“ zaměstnavatele udělat skutečný dojem, bez řádné přípravy to nepůjde. Jak na to?
Stále více společností preferují online pohovory namísto klasických interview „face to face“. Proč? Tato forma interview šetří zaměstnavatelům čas a peníze, a to stejné platí pro uchazeče, kteří se mohou pohovoru účastnit přímo ze svého obýváku. Pokud i váš čeká brzy online pracovní pohovor, není nad to se připravit hezky dopředu. A my vám dáme pár užitečných tipů, jak dotáhnout přípravu k opravdové dokonalosti!
Dejte si čas na prozkoumání funkčnosti aplikace
Online pohovor může být veden přes několik možných platforem – mezi ty nejoblíbenější patří například Zoom, Skype nebo FaceTime. Existuje však mnoho dalších, přes které bude chtít váš zaměstnavatel dělat pohovor. Pokud s vybraným programem nejste zrovna obeznámeni, dejte si chvíli na jeho prozkoumání. Zkontrolujte připojení k internetu, zvukové a video funkce, abyste se ujistili, že víte, co máte dělat a že je všechno správně nastaveno.
Hoďte se do gala a zvolte vhodný dress-code
Šaty dělají člověka a první dojem při rozhovoru je opravdu klíčový. Neváhejte se proto hodit do gala a upravit se tak, abyste působili příjemně a zároveň profesionálně. Pánové si na sebe mohou vzít košili s kravatou, dámy zase pěknou halenku – pro tuto chvíli to totiž bude vaše jediná vizitka. Tím, že se pěkně obléknete, také dáváte najevo, že vám na práci záleží a víte, co se sluší a patří.
Vyberte si vhodné místo
Účastnit se pohovoru z pohodlí domova je možná komfortnější, ale stále vyžaduje některé nezbytné přípravy. Jednou z nich je nalezení vhodného prostoru a jeho úklid. Při výběru berte v potaz světelné podmínky, které se postarají o lepší a ostřejší obraz. Pokud je možné, zkuste se usadit někde poblíž oken, kde je dostatek přirozeného světla. Poté co si najdete vhodné místo, spusťte kameru a zkontrolujte, jak vypadá prostor okolo vás. Nechcete přece, aby váš budoucí šéf viděl váš nepořádek nebo některé z vašich osobních věcí.
Nezapomeňte si přichystat své poznámky
Nervozita a tréma jsou zákeřné vlastnosti, které při pohovoru mohou způsobit mnoho nepříjemností – může vám například vypadnout, co je náplní dané profese, čím můžete přispět nebo naprosto zapomenout na doplňující otázky, které byste rádi personalistovi položili. Jděte na to od lesa a připravte si na stůl inzerát pracovní pozice, váš životopis a osnovu pro vaše představení. Když si najednou nebudete vědět rady, nenápadně nakoukněte do vašich materiálů a překvapte personalistu se svou promyšlenou odpovědí.
Když všechno selže aneb plán B
Technologie je užitečná, ale v mnoha případech dokáže být zrádná. Není proto od věci připravit si plán B v případě, že se vám přeruší spojení nebo se vypne vaše elektronické zařízení. Pokud to je možné, nachystejte si náhradní tablet či počítač, který budete moci využít v tomto nouzovém režimu. Zjistěte si dopředu, jak restartovat Wi-Fi či jak se opětovně připojit k síti. Nikdy totiž nevíte, kdy se vám tyto informace budou hodit, zvlášť pokud se u pohovoru něco pokazí. Připraveným štěstí přeje, a to platí zvlášť při pracovních pohovorech. Nenechejte nic náhodě a podnikněte kroky, díky kterým se zbavíte trémy a nejistoty. Těchto pět užitečných tipů by vám na cestě k vašemu vysněnému zaměstnání mohly skutečně pomoct!
Autor textu: Petra Pruden