Koronavirus a nákupy on-line? 51 % Čechů nakoupilo zboží navíc
Zpráva asociace pro elektronickou komerci se ohlíží za on-line nákupy a trendy, které souvisejí se změnou životního stylu v době koronaviru.
Rok 2020 byl ve znamení on-line nákupů. Češi rekordně utráceli, e-commerce se letos v letošním roce podílela na celém maloobchodě z 16 %. Změny v běžném životě, které přinesl koronovirus a související omezení, ale znamenaly také potřebu pořídit si nové zboží.
Více času stráveného doma, home-office, on-line školní výuka či individuální sportování patřily mezi motivaci 51,3 % Čechů, kteří si v e-shopech objednali „koronavirové“ zboží navíc. Vyplývá to z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli.
„V posledním čtvrtletí roku 2020 nás zajímalo, co znamenal COVID-19 a související opatření z pohledu spotřebitelů nakupujících na internetu. Proto jsme se jich zeptali, zda nakoupili nějaké zboží, které potřebovali s ohledem na nový životní styl, navíc. Více než polovina respondentů našeho výzkumu mezi uživateli internetu nám potvrdila, že v uplynulých třech měsících takovou objednávku v e-shopu provedla,“ komentuje výsledky výkonný ředitel organizace APEK Jan Vetyška.
Mezi hlavní důvody, které spotřebitele vedli k neplánovaným nákupům v on-line obchodech, patřily nezbytnosti jako doplnění vybavení domácnosti (45,8 %) či nákupy chybějícího zboží denní spotřeby (36,4 %). Češi se ale také chtějí doma zabavit, a proto měli zájem o domácí zábavu (TV programy, hry apod.) v 19,9 % či sportovní vybavení (16,7 %). Naopak povinnosti motivovaly respondenty výzkumu k neplánované objednávce v případě práce z domova (16,5 %) a on-line školní výuky dětí (14,2 %).
Nákupy před Vánoci v e-shopech souvisely také s přímými obavami zákazníků z nákazy COVID-19 v kamenných prodejnách.
„Internetový prodej nabídl spotřebitelům významně nižší rizika. To bylo dalším přínosem pro 32 % Čechů, kteří vnímali zvýšené nebezpečí přenosu při osobním nákupu jako jednu za bariér,“ doplnil Jan Vetyška.
Celkem Češi v předvánočním období, které začíná současně s měsícem říjnem, utratily v internetových obchodech 66 miliard korun. Celoročně to pak bylo 196 miliard korun, jak ukazují údaje Asociace pro elektronickou komerci a nákupního rádce Heureka.cz.