Trendy

Gamifikace jako motivace pro zákazníky i zaměstnance

„Firmy všech odvětví musí pečovat o kvalitní zákaznickou zkušenost i pozitivní motivaci zaměstnanců. Gamifikace má v tomto obrovský potenciál, protože motivuje k vyšší a smysluplnější angažovanosti. Lidé si rádi užívají hry a mají přirozenou tendenci hlouběji komunikovat v činnostech, které jsou zasazeny v herním rámci,“ vysvětlil Lukáš Vršecký z digitální platformy Rondo.cz.

Nejen pro korporace

Dobře patrnou novinkou je skutečnost, že i malé firmy začínají efektivně motivovat zákazníky pomocí herních prvků. Zábavnou formou je přesvědčují k častým návštěvám obchodu, sdílení doporučení a dalšímu nákupu zboží. Eshopy mohou takto motivovat například k preferované formě dopravy, včasnému vyzvednutí zboží nebo určité formě platby. Kamenné obchody tak zase identifikují své zákazníky a mohou jim pak připravit nabídku na míru.

Nástup AR a VR

Rozšířená a virtuální realita jsou pro gamifikaci ideálními nástroji. S jejich rozvojem a větší dostupností se přirozeně nabízí jejich využití i v gamifikaci. Vzhledem k tomu, že jsou schopny poskytovat bohaté vizuální senzorické zážitky, posílí zapojení do hry či procesu nakupování.

Gamifikace může být ještě efektivnější, když je herní zážitek při nakupování posílen zážitkem virtuální či rozšířené reality. Tyto technologie se již používají při nákupu módy v online prostředí, kdy zákazník vidí na displeji, jak mu oblečení bude slušet, zvolí ideální variantu i vyhovující velikost, a zároveň v aplikaci vyřídí platbu i objednávku dodání. Při pořízení automobilu zase speciální aplikace v mobilu, tabletu či s brýlemi pro VR jednoduše a zábavnou formou pomohou s výběrem barvy vozu, stylu vybavení interiéru či volbou tvaru světel.

Motivace nejen mileniálů na pracovišti

Gamifikace se hodí výborně také ke zlepšování práce v oblasti lidských zdrojů. Aktuální výzvou současného pracovního trhu je posílení motivace, angažovanosti a věrnosti zaměstnanců. Hra je přirozeně kompetitivní, takže do pracovního procesu nenásilně vnáší prvek zábavné soutěže. Pomáhá také ke zlepšování vztahů mezi spolupracovníky navzájem i s vedením firmy. Gamifikovat lze nejen konkrétní pracovní aktivity, teambuildingové aktivity, ale i školení, vzdělávání či e-learning. To potvrzují i studie společnosti Deloitte.

„Konkrétně mileniálové jsou pro tento způsob motivace ideální. Firmy si často s jejich oslovením a motivací nevědí rady, ale technologie, které gamifikaci umožňují, jsou jim vlastní, chtějí pomocí nich komunikovat a zároveň chtějí, aby je jejich práce bavila,“ uzavřel Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.