Malé a střední e-shopy šlapou na paty velkým konkurentům
Jak vyplynulo z několika posledních výzkumů týkajících se e-commerce, již dávno neplatí, že nejlacinější = nejoblíbenější. Nízkou cenu za hlavní výhodu internetových obchodů považuje už jen zhruba desetina zákazníků. To je velmi dobrá zpráva pro menší e-shopy, které nemohou bojovat cenou, ale naopak mohou svůj úspěch postavit na osobním přístupu a kvalitních zákaznických službách. Významnou roli hraje především doba dodání zboží, která by měla být co nejkratší. Pokud se díky dobrému nastavení workflow podaří dostat objednávku k zákazníkovi do druhého dne, je velká pravděpodobnost, že se bude do obchodu i nadále rád vracet. To si uvědomuje velká část malých a středních e-shopů a zhruba 80 % z nich dokáže zboží, které je skladem a je objednáno v dopoledních hodinách, doručit už následující den.
„Pro zákazníky je rychlost dodání jedním ze zásadních faktorů. Často totiž shánějí věci narychlo – v létě potřebují rychle dokoupit nezbytnosti na dovolenou, před Vánoci zase vybírají dárky na poslední chvíli. Chození po obchodech je pro ně v tu chvíli velmi neefektivní, mají totiž mnoho dalších povinností a navíc nemají jistotu, že vybrané zboží najdou hned v první prodejně. E-shop se v tu chvílí stává prostorem, kde mohou paradoxně nakoupit rychleji než v kamenném obchodě, a to bez zbytečných starostí,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Mezi další aspekty, které hrají ve prospěch menších obchodů, je větší prostor pro komunikaci a osobní přístup, který zákazníci často vyhledávají. K tomu lze velmi dobře využít například sociální sítě. Prostřednictvím Facebooku nebo Instagramu lze s lidmi komunikovat rychleji a dynamičtěji než například přes e-mail. Veřejná komunikace se zákazníky může navíc skvěle posloužit jako reklama a celková vizitka obchodu. Miroslav Uďan k tomuto dodal: „Když potenciální zájemce o zboží uvidí, kdo za e-shopem stojí a jak se chová k zákazníkům, může ho to přesvědčit k nákupu. Funguje to ale samozřejmě i opačně a i malá chyba může mít fatální následky. Pokud si tedy například Facebook založíte, je potřeba o něj pečovat stejně jako o e-shop.“