Byznys IT

Vánoční nákupy – shon a stres?

Tagy:
Jakub Špaček14.12.2017

Osm z deseti Evropanů má pocit, že je toho na ně při vybírání dárků a v přeplněných obchodech moc. Češi jsou zřejmě obzvlášť vystresovaný národ: podrážděnost z vánočních povinností přiznává každý čtvrtý. Dá se předvánoční horečce nějak vyhnout?

V průzkumu Christmas Shopping Inconveniences (Nepříjemnosti spojené s vánočními nákupy) bylo dotazováno více než 10 000 lidí, představujících reprezentativní vzorek populace z deseti evropských zemí. Podrobná analýza ukazuje postoje a emoce, které Evropany během svátečních nákupů provázejí.

Vánoce máme rádi, vánoční nákupy už tolik ne

Sváteční čas obvykle pokládáme za cenný a radostný, vánoční přípravy a nákupy jsou ale pro mnoho lidí zdrojem psychické nepohody. Z výsledků průzkumu zpracovaného pro společnost PayPal vyplývá, že stres o Vánocích zažívá 25 % Čechů – to je mezi evropskými národy jedno z nejvyšších čísel. Často se obávají, že nedokážou najít dárek podle svých představ (34 %). Mají také strach, že nevyberou ten správný dárek (36 %), neudrží rozpočet pod kontrolou (36 %) nebo budou dárky nakupovat na poslední chvíli (42 %). Mezi dalšími faktory, které zbavují vánoční atmosféru radostného chvění, uváděli respondenti dopravní zácpy a davy v ulicích. Přiznávali, že ty je obzvláště nervují (58 %). V zemích sousedících s Českem je nálada spojená s vánočními nákupy podobná – negativní pocity zažívá třetina Poláků a necelá pětina Maďarů.

Lék na vánoční horečku je online

Před Vánocemi se musíme postarat o spoustu věcí. Plánování, vaření a pečení, návštěvy u příbuzných, nákupy, úklid – seznam úkolů je nekonečný. Je vám z toho úzko? Nabízí se ale možnost nákupy ze seznamu vyškrtnout. Šest z deseti Evropanů tvrdí, že pořízení vánočních dárků na internetu není tolik stresující. A sedm z deseti respondentů si dokonce myslí, že tak mohou objevit výhodnější nabídky. V České republice je situace podobná – 72 % respondentů z Česka prohlašuje, že vyřídit nákupy online může být cesta, jak si honbu za dárky zpříjemnit. Uváděli při tom řadu výhod internetového nakupování: možnost vyhnout se přeplněným obchodům (88 %), optimalizaci času (80 %) nebo možnost nakoupit dárky v zahraničí za nejlepší možnou cenu (72 %).

„Kdybych měl jmenovat jen jednu věc, kterou jsem se naučil pro tuto část roku, pak jsou to vánoční nákupy online. Pro mne je to jediný způsob, jak to všechno zvládnout, aniž bych propadl depresi z dlouhých front, vystresovaných lidí a přeplněných nákupních center. Stačí jen pár kliknutí a jednoduše můžete shon a podrážděnost vyměnit za trochu pohody a radosti,“ řekl Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu.