Salesforce: 77 % zaměstnanců věří v budoucnost autonomní umělé inteligence
Již téměř polovinu svých pracovních úkolů svěřují zaměstnanci umělé inteligenci, zjistil nejnovější průzkum společnosti Salesforce.
Přestože se cítí nejlépe, když s AI přímo spolupracují, začínají AI důvěřovat i při svěřování samostatného plnění úkolů, které šetří čas, jako je psaní kódu, analýza dat a příprava textových dokumentů.
Přesto zaměstnanci zatím nedelegují na umělou inteligenci zdaleka vše, co by mohli. Průzkum ukazuje, že pracovníci dávají v současné době přednost tomu, aby na úkoly, jako je nástup do zaměstnání, školení a zajištění bezpečnosti dat, dohlíželi lidé. To však pravděpodobně nebude trvat dlouho. Data také naznačují, že investice do znalostí a vzdělávání budují důvěru v autonomní AI budoucnosti.
Proč je to důležité: V souvislosti s technologickým pokrokem se lidem otevírá pohled do budoucnosti, v níž bude umělá inteligence fungovat zcela samostatně. Průzkum společnosti Salesforce, do něhož se zapojilo téměř 6 000 lidí po celém světě, ukázal, že zaměstnanci se těší na budoucnost poháněnou umělou inteligencí. Pracovníci ale také zdůrazňovali důležitost lidského přístupu při budování důvěry, znalostí a zkušeností s nástroji AI.
Výzkum zjistil, že:
Globální pracovníci, zejména vedoucí pracovníci, věří v autonomní budoucnost a již nyní přenášejí úkoly na umělou inteligenci.
Vedoucí pracovníci důvěřují umělé inteligenci ve větší míře než zaměstnanci – řečí čísel svěřují umělé inteligenci 51 % své práce, zatímco řadoví zaměstnanci 40 %.
- Pracovníci aktuálně svěřují umělé inteligenci zhruba 43 % svých pracovních úkolů, což naznačuje, že se snaží přenést úkoly na umělou inteligenci.
- 77 % globálních pracovníků věří, že umělá inteligence bude nakonec pracovat samostatně. Toto číslo zahrnuje:
- 10 % globálních pracovníků, kteří už dnes důvěřují umělé inteligenci, že může pracovat samostatně.
- 26 % globálních pracovníků, kteří předpokládají, že budou důvěřovat umělé inteligenci, aby mohla pracovat samostatně, za méně než tři roky.
- 41 % globálních pracovníků, kteří se chystají důvěřovat umělé inteligenci, že bude schopna pracovat zcela samostatně, za tři nebo více let.
Přestože pracovníci dávají přednost spolupráci mezi lidmi a umělou inteligencí, začínají jí důvěřovat i v případě, že některé úkoly zvládne sama.
- V současné době 54 % globálních pracovníků věří, že lidé a umělá inteligence budou většinu pracovních úkolů vykonávat společně.
- Na otázku, zda tito pracovníci důvěřují umělé inteligenci natolik, že by některé z těchto úkolů zvládla samostatně, odpověděla malá skupina, že některé z úkolů ano. Mezi ně patřily:
- Psaní kódu: 15 % respondentů věří, že umělá inteligence dokáže samostatně psát kód.
- Samostatná analýza dat: 13 % respondentů věří, že umělá inteligence sama odhalí důležité informace analýzou dat.
- Rozvoj komunikace: 12 % důvěřuje umělé inteligenci, že dokáže vyvinout interní a externí komunikaci bez pomoci člověka.
- Fungování na bázi osobního asistenta: 12 % uživatelů důvěřuje autonomní umělé inteligenci, že bude fungovat jako jejich osobní asistent.
- Jiné úkoly podle respondentů vyžadují zapojení člověka. Globální pracovníci nejčastěji přisuzují člověku pouze následující činnosti:
- Být inkluzivní: 47 % lidí věří, že jsou inkluzivní sami o sobě.
- Nástup a školení: 46 % z nich důvěřuje při nástupu a školení zaměstnanců pouze lidem.
- Bezpečmé uchování dat: 40 % důvěřuje v otázce zabezpečení dat pouze lidem.
Zapojení a podpora člověka může otevřít cestu k autonomní budoucnosti umělé inteligence.
- K vybudování důvěry v umělou inteligenci je zapotřebí zapojení člověka.
- 63 % globálních pracovníků tvrdí, že větší zapojení lidí by zvýšilo jejich důvěru v umělou inteligenci.
- Obavy z umělé inteligence mohou pramenit z nedostatečného porozumění. Padesát čtyři procent globálních pracovníků tvrdí, že neví, jak je AI na jejich pracovišti implementována nebo řízena.
- Pracovníci, kteří jsou obeznámeni s tím, jak je umělá inteligence na jejich pracovišti implementována a řízena, 5x častěji uvádějí, že budou během příštích dvou let důvěřovat autonomnímu fungování umělé inteligence, než ti, kteří tyto informace nemají.
- Dalším klíčem k důvěryhodné autonomii může být školení:
- 62 % pracovníků tvrdí, že by jejich důvěru v umělou inteligenci posílilo více příležitostí k rozvoji dovedností a školení.
Perspektiva podle společnosti Salesforce: „Pracovníci se těší na budoucnost poháněnou umělou inteligencí a výzkum nám ukazuje, že zapojení lidí nám může pomoci se k této budoucnosti dobrat. Posílením postavení lidí u řízení dnešních systémů AI můžeme vybudovat důvěru a podpořit u nich přijetí AI – a umožnit tak pracovníkům bez obav využívat vše, co jim AI nabízí,“ řekla Paula Goldmanová, ředitelka pro etické a humánní využití AI ve společnosti Salesforce.
Zdroj: Salesforce
Zdroj ilustračního obrázku: Solen Feyissa