Byznys IT

Projektor Panasonic rozzářil Sněhurku i diváky v divadle Minor

Moderní propojení divadla a technologie Panasonic se uskutečnila pro nadšené diváky v Divadle Minor v Praze na Novém Městě.

Live Cinema, tedy propojení vizuální techniky s děním na jevišti, stále více proniká do českých divadel. Divadlo Minor se díky spolupráci se společností Panasonic pyšní unikátem. Představení Sněhurka doprovází projekce jednočipového DLP laserového projektoru Panasonic PT-RZ120BEJ se svítivostí 12 000 lumen v kombinaci s ultrakrátkým objektivem ET-DLE020.

Technické řešení

Pro potřeby velkoplošné projekce v omezeném prostoru za projekčním plátnem a požadavkem na obraz ve vysoké kvalitě zvolili realizátoři řešení s jednočipovým DLP laserovým projektorem Panasonic PT-RZ120BEJ se svítivostí 12 000 lumen v kombinaci s ultrakrátkým objektivem ET-DLE020. Tato kombinace umožňuje zadní projekci na širokoúhlé plátno z minimální vzdálenosti v té nevyšší kvalitě.

Díky izolované prachuvzdorné optické jednotce a kapalinovému chladicímu systému nepotřebuje tento projektor vzduchové filtry a zvládne fungovat bezúdržbově po dobu až 20 000 hodin. Je proto vhodný pro intenzivní použití v permanentních instalacích, v místnostech určených pro vzdělávání, divadlech, v muzeích, na výstavách a pro digitální reklamu. Vynikající kvalitu obrazu zajišťuje hybridní kotoučový systém s duálním laserovým světelným zdrojem (certifikace pro provoz 24/7), který produkuje jasné barvy a živý obraz.

Projektor PT-RZ120BEJ podporuje video vstup ve 4K rozlišení prostřednictvím jediného kabelu DIGITAL LINK nebo HDMI® a je dále připraven na profesionální instalace díky rozhraním 3G-SDI, DVI-D, 5BNC, D-Sub a RS232C. Je navržen pro integraci do stávajících ovládacích systémů, kompatibilní s protokoly HDBaseT™, Art-Net, Crestron Connect™ a PJLink™. Navíc umožňuje využívat vyměnitelné objektivy Panasonic pro ostatní jednočipové DLP™ modely.

Projektory lze uchytit ke stropu nebo na stěnu, položit na stůl, použít je pro zadní projekci, nebo umístit na zem a promítat na podlahu. Při využití těchto ultrakrátkých projekcí lze promítat i tam, kde by to jinak potřebná projekční vzdálenost takřka neumožňovala.

Ultrakrátká zadní projekce rozšiřuje možnosti použití

Ultrakrátký objektiv lze využít bez obav z toho, že by se krátká vzdálenost projektoru od promítací plochy, jakkoliv podepsala na kvalitě obrazu. V případě instalace v pražském divadle Minor byl kvůli nedostatku prostoru vybrán právě ultrakrátký objektiv ET-DLE020 a nachází se za projekční plochou. Rozměry projekčního plátna jsou 6 x 3,35 m. Vzdálenost objektivu od plátna je 1,75 m.

Nespornými výhodami tohoto objektivu je poměr projekční vzdálenosti 0,28-0,30:1 (pro WUXGA rozlišení) a motorický posun objektivu -16 % až +50 % (vertikálně) a -10 % až +23 % (horizontálně), poskytuje tak flexibilní možnosti nastavení ve všech čtyřech směrech.

„Kdybych měl hodnotit spolupráci s firmou Panasonic, musím říci, že byla prostě skvělá. To je taková fráze, kterou říká každý, ale spolupráce byla opravdu perfektní. Projektor má úžasné rozlišení, prosvítí černé projekční plátno a ve spojení s objektivem dodá neuvěřitelnou strhující atmosféru naší nové inscenaci Sněhurka,“ řekl Zdeněk Pecháček, ředitel divadla Minor.

Jedinečné představení v divadle Minor

Divadlo Minor je unikátní scénou, která zprostředkovává nevšední zážitky především pro děti. Snaží se hledat nové způsoby, jak propojit dění na jevišti s moderní technikou. Od začátku roku 2020 je zase o kus dál ve snaze zprostředkovat jedinečné emoce pro děti, které jasně dávají najevo spokojenost.

„V inscenaci Sněhurka, která měla premiéru v pátek 2. října 2020, jsme propojili živé vysílání na plátně s živým koncertem. Pro děti je zábavné sledovat záběry ze života trpaslíků. Bez technického řešení na míru bychom to nemohli v našich podmínkách uskutečnit,“ říká režisér působící v divadle Minor Jakub Vašíček.

Představení Sněhurka vyžaduje dokonalou souhru mezi herci, kapelou, střihači i kameramany. „Pracujeme se čtyřmi kamerami, musíme je koordinovat, aby diváci měli na plátně stále dokonalé záběry. V podstatě jde o analogii s živým sportovním televizním přenosem,“ říká střihačka Zuzana Walter.