metaverse
Trendy

Metaversum není jen na hry. Budeme v něm i pracovat

Virtuální svět neboli metaversum vzbudil v roce 2021 zájem široké veřejnosti. Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg tehdy přejmenoval svou společnost a současně prohlásil, že v budoucnosti se budeme setkávat i pracovat ve virtuálním světě – v metaversu. Zatím je metaversum domovem zejména pro hry, ale jeho rozvoj je teprve na začátku.

Pro většinu lidí bylo slovo metaversum novinkou. V souvislosti s přejmenováním Zuckerbergovy firmy na Meta se zdálo, že „patent“ na slovo „metaverse“ má právě Zuckerberg. Jenže pojem i jeho význam pocházejí už z roku 1992. Tehdy totiž vyšla cyberpunková kniha Neala Stephensona Sníh, v níž popsal virtuální realitu a pojmenoval ji „metaverse“. Stephenson mimochodem ve stejné knize zpopularizoval pojem avatar, který se tou dobou už skoro patnáct let používal v oboru výpočetních technologií ve významu počítačového představitele osoby za klávesnicí.

Virtuální trojrozměrný prostor

Ale zpátky k metaversu: je to virtuální prostředí, do kterého můžeme vstoupit, a ne jej jenom sledovat. K jeho plnému využití tedy potřebujeme speciální nástroje – svět, do kterého se vstupuje, už nemůže být dvourozměrný a monitor nestačí. Dveřmi do metaversa jsou tedy různé VR a AR headsety či brýle propojené s chytrými telefony nebo počítači. Skvělou ukázkou, jak vlastně bude metaversum vypadat, byl film Ready Player One.

Virtuální realita v podobě metaversa nabízí kromě opravdu intenzivního zážitku z hraní her samozřejmě i jiné možnosti využití. Můžete absolvovat fitness tréninky, učit se jazyky nebo historii, setkávat se s příbuznými a přáteli, pustit se do lekcí tance, vyrazit výlety do exotických prostředí nebo do vesmíru… anebo jít do práce.

Spolupráce na dálku

Zatím nevíme přesně, jaký vliv bude mít existence kancelářské sekce metaversa na pracovní svět. Určitě víme, že nebude jen kopírovat reálný svět, spíš bude rozšiřovat jeho možnosti. A dokážeme si snadno představit, že v budoucnu začne právě díky novým možnostem práce na dálku vypadat jinak. Je možné, že velká část kanceláří se přesune do virtuálního světa. Online schůzky a sdílenou práci dokážeme vykonávat už teď, v 2D světě monitorů, videohovorů a cloudových řešení.

I teď už najdeme různé aplikace, které fungují jako virtuální kanceláře – příkladem je Gather.Town. Aplikace působí trochu jako hra, ve které vás zastupuje vaše postavička. Je označena jménem a barevným symbolem, který ostatním dává na vědomí, zda je ochotna zahájit komunikaci. Ta probíhá prostřednictvím reálného videohovoru, jehož výstup vidíte na své obrazovce. V Gather.Town můžete vybudovat celou soustavu kanceláří, mít různé místnosti určené na různé činnosti a prostřednictvím svého avatara se v nich „procházet“ a komunikovat s kolegy.

Kancelář plná avatarů

Kanceláře v metaversu budou fungovat na podobném principu, jen nebudou působit jako 2D počítačová hra. V headsetu nebo brýlích se prostě doslova přenesete do pracovního prostředí, ve kterém budete komunikovat se svými kolegy podobně jako ve skutečném světě. Zastoupí vás trojrozměrný avatar, který bude vypadat jako vy. Společnosti si budou moci nechat vytvořit prostředí na míru, takže vaše virtuální kancelář v metaversu bude nejspíš úplně stejná jako vaše kancelář skutečná.

Pro běžné lidi je tohle všechno pořád hudba budoucnosti, ale není tomu tak všude. Facebook už testuje na svých zaměstnancích novinku Workrooms – lidé používají headsety Oculus Quest 2 a setkávají se ve virtuálních kancelářích. Testují také Quest for Business, aplikaci, která by měla oficiálně spatřit světlo světa snad už příští rok. Společnost Microsoft zase vyvíjí Mash for Teams a podle tvrzení Billa Gatese se do tří let budou jeho týmy scházet ve virtuální realitě. Nicméně ještě bude samozřejmě nějakou dobu trvat, než se i ostatní společnosti přizpůsobí novým trendům a najdou si cestu k virtuální kanceláři.

Virtuální obchodní dům

Největší možnosti se v rámci metaversa reálně zatím otevírají v oblasti prezentace a prodeje produktů. Digitální prezentace 3D modelů a interaktivní prohlížení sortimentu, kterým může být cokoli od kuchyňských baterií přes šperky až po automobily, může snadno vyřešit problém s fyzickou vzdáleností nebo i neexistenci showroomu. Virtuální prezentace propojené s e-shopy ve výsledku přinesou úsporu času i nákladů na cestování. Produkty se mohou dostat k mnohem většímu množství potenciálních zákazníků. Virtuální e-shop může být v metaversu otevřený 24 hodin denně a lze do něj přistupovat odkudkoli.

Bez elektronických podpisů a bezpečnostních certifikátů se to neobejde

Mohli bychom se snadno nechat unést a začít si myslet, že přesunout všechny kancelářské práce do virtuálního světa je jednoduché. Vždyť přece stejně všichni pracují s počítačem připojeným na internet. Jenže k potenciálně kompletnímu a bezproblémovému provozu všech kancelářských činností v metaversu chybí ještě pár kroků. A jsou to kroky důležité zejména z bezpečnostního hlediska.

Některé činnosti se do online i 3D virtuálního světa přesunují hůř. Určitě mezi ně budou patřit právní a finanční procesy a služby i práce personálních oddělení. Z oboru finančních služeb máme skoro všichni už zkušenosti s online bankovnictvím, takže víme, jak důležitou roli hrají při vzdálené správě vlastních financí ověřovací systémy a certifikáty. A podobně to bude fungovat v metaversu – při vstupu do pracovního prostoru, kde bude docházet k rozhodování, uzavírání smluv, finančním krokům nebo i hlasování určitě bude potřeba nějakým způsobem ověřit identitu avatara.

Ověřená identita usnadní práci

Rozvoj metaversa a pracovního prostředí v něm bude určitě spojen se zvýšenou potřebou využití elektronických podpisů a různých bezpečnostních certifikátů. Společnosti budou určitě chtít ověřit, že avatar, který vstupuje do virtuální kanceláře a má přístup k dokumentům, je skutečně jejich konkrétní zaměstnanec. Koneckonců podobně tomu je v reálném světě – vstupy do kancelářských budov nebo jejich částí na kód nejsou žádnou výjimkou.

Díky existujícímu ověření pomocí digitálního certifikátu nebo díky ověřenému digitálnímu podpisu bude možné ve virtuálním světě mnohé. Třeba v oblasti HR: podniky budou moci nejen inzerovat a vést pohovory – tak jak se děje už teď – ale třeba i virtuálně podepsat smlouvu. A co se týká smluv, právě digitální podpisy a certifikáty přinesou možnost šetřit čas i peníze a uzavírat smlouvy i přes půl zeměkoule, aniž by se u toho lidé museli reálně setkat.

Potenciál metaversa je obrovský

Vlastně teprve blízká budoucnost postupně ukáže, co všechno metaversum v oboru práce umožní. Jeho potenciál je totiž obrovský. Na virtuálních platformách se mohou nejen scházet týmy, ale lze tam provádět různé simulace a testování, pracovat na návrzích vývojářů i řešit problémy v 3D. Možnost přenést část práce do virtuálního prostředí metaversa ještě podtrhne výhody hybridní práce. Na konkrétní výsledky, požadavky i dopady existence pracovního prostředí v metaversa si ale ještě opravdu pár let počkáme.