Zprávy

Google zakáže soubory cookie třetích stran 1 % uživatelů prohlížeče Chrome

Počátkem roku 2024 začne společnost Google blokovat soubory cookie třetích stran v prohlížeči Chrome pro 1 % uživatelů. Jedná se o počáteční fázi úplného odstranění souborů cookie třetích stran do poloviny roku 2024. Weby by měly již nyní provést audit používání souborů cookie a připravit se na dopady této změny.

Toto počáteční vyřazení předchází širšímu vyřazení pro všechny uživatele Chrome do 3. čtvrtletí 2024.

Cílem prodlouženého postupného ukončování je umožnit počáteční testování v malém měřítku předtím, než dopad pocítí všichni uživatelé Chrome později v roce 2024. Webové stránky mohou tuto počáteční fázi využít k posouzení, jak se jejich služby vypořádají se ztrátou souborů cookie třetích stran.

Proč to Google dělá?

Soubory cookie třetích stran umožňovaly pohodlné sledování uživatelů při procházení webu napříč weby. Google chce tuto možnost sledování odstranit a zároveň zavést nové standardy, které podporují klíčové potřeby, jako je prevence podvodů a poskytování relevantních reklam.

Společnost Google tvrdí, že tato změna zlepší soukromí a bezpečnost uživatelů a zároveň poskytne majitelům webových stránek nástroje pro udržení jejich podnikání, přičemž se obejdou bez souborů cookie třetích stran.

Co když jsou soubory cookie třetích blokovány?

Od třetího čtvrtletí roku 2024 plánuje společnost Google rozšířit odstranění souborů cookie třetích stran na 100 % uživatelů prohlížeče Chrome, a to až do schválení regulačními orgány.

To si vynutí zásadní změny ve fungování digitální reklamy. Někteří se obávají, že to může tlačit weby k neprůhlednějším metodám sledování.

Aby Google přechod usnadnil, uvolňuje nové rozhraní API Privacy Sandbox pro případy použití, včetně identifikace, reklamy a odhalování podvodů. Nejistota ohledně toho, jak se reklamní ekosystém přizpůsobí, však přetrvává.

Počáteční 1% depreciace v příštím roce poskytuje webovým stránkám, inzerentům a dalším aktérům v odvětví kritické období pro posouzení kompatibility a přípravu na širší zavedení. Vzhledem k dominantnímu postavení společnosti Google v oblasti prohlížení webových stránek bude i jedno procento velice dobrý vzorek.

Co to znamená pro inzerenty?

Tato zpráva bude pravděpodobně kontroverzní pro odvětví digitální reklamy, které se spoléhá na sledování pomocí souborů cookie třetích stran. Některé firmy zabývající se reklamními technologiemi mohou přijít o své současné možnosti sběru dat.

Inzerenti a vydavatelé musí přijmout nové metody pro zobrazování relevantních reklam uživatelům. Z tohoto posunu by mohly těžit „walled gardens“, jako jsou Google, Facebook a Amazon, které disponují zásobárnami dat o přihlášených uživatelích.

Skupiny na ochranu soukromí tento krok uvítaly, i když některé varují, že sandbox společnosti Google nejde dostatečně daleko, aby omezil skryté sledování.

Jaký to má dopad na vydavatele?

Dopady se teprve uvidí, ale zánik cookies třetích stran výrazně změní prostředí soukromí a reklamy na webu.

Vydavatelé mohou odstraněním souborů cookie třetích stran zaznamenat snížení příjmů z programatické reklamy na webových stránkách. Přesto se mohou zaměřit na implementaci řešení ID uživatele, jako je ID5 nebo Hadron ID společnosti Audigent, jako náhrady zaměřené na ochranu soukromí.

Co bude dál?

Společnost Google usiluje o to, aby její nové rozhraní API Privacy Sandbox bylo otestováno před širším ukončením používání.

Nejistota ohledně fungování digitální reklamy bez souborů cookie třetích stran přetrvává.

Průmyslové skupiny pracují na vývoji nových standardů pro cílené reklamy chránící anonymitu. Velký podíl prohlížeče Chrome na trhu znamená, že se weby musí přizpůsobit.

Shrnutí

Plán společnosti Google na postupné zrušení souborů cookie třetích stran představuje významný posun v oblasti digitální reklamy a sledování webových stránek. Cílem této změny je zlepšit soukromí uživatelů, ale zároveň přináší nejistotu ohledně toho, jak se reklamní ekosystém přizpůsobí.

Majitelé webových stránek by měli již nyní provést audit používání souborů cookie a začít se připravovat na zajištění bezproblémového fungování svých služeb, až bude v roce 2024 zahájeno odstraňování podpory souborů cookie třetích stran.

Zdroj ilustračního obrázku: Vyshnavi Bisani on Unsplash