Google a Meta mají dohodu o webové reklamě. Teď ji vyšetřuje Evropská komise
Evropská komise (EK) začala oficiálně vyšetřovat obsah a dopady smlouvy amerických společností Google a Meta ohledně služeb v oblasti internetové reklamy. Hodlá zjistit, zda tato dohoda neporušuje pravidla Evropské unie pro hospodářskou soutěž. Komise to oznámila v tiskové zprávě. Obdobný krok oznámil také britský antimonopolní úřad.
Terčem vyšetřování je dohoda z roku 2018 označovaná jako Jedi Blue, která se týká aukcí prostoru pro internetovou reklamu. Komise se obává, že dohoda omezuje konkurenci. Unijní regulátoři budou při vyšetřování úzce spolupracovat s kolegy z Británie. Dohodu Jedi Blue už vyšetřují také úřady ve Spojených státech.
Google provozuje systém Open Bidding, který vydavatelům umožňuje prostřednictvím aukcí nabízet prostor pro reklamu inzerentům. Žaloby podané v USA tvrdí, že společnost Meta se v rámci dohody Jedi Blue vzdala plánů na podporu konkurenční technologie k prodeji reklamy výměnou za zvýhodněný přístup do systému Googlu, píše technologický server The Verge.
„Takzvaná dohoda Jedi Blue mezi společnostmi Google a Meta mohla být namířena proti technologii, která představuje konkurenci pro Open Bidding od Googlu, a to s cílem tuto technologii oslabit, případně ji vyloučit z trhu,“ uvedla místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová. Ta má v EK na starosti právě hospodářskou soutěž. Dodala, že by to znamenalo omezení hospodářské soutěže na úkor konkurenčních technologií, vydavatelů i spotřebitelů.
Společnosti Meta a Google dohodu v reakci na oznámená vyšetřování obhajovaly. „Obvinění vznesená v souvislosti s touto dohodou jsou nepravdivá,“ uvedla společnost Google, která je provozovatelem největšího internetového vyhledávače stejného názvu. Podle společnosti Meta, která provozuje sociální síť Facebook, pomáhá dohoda posilovat konkurenci při umísťování reklamy.
Zdroj: ČTK