Firmy kupují software online
Donedávna organizace při nákupu softwarových licencí využívaly pouze stále se opakující model, při kterém za ceníkovou cenu koupily licence v jejich nejaktuálnějších verzích a to i přesto, že ne vždy odpovídaly jejich potřebě – využitím i cenou. To se mění.
Firmy samy stále častěji se softwarem obchodují, což dalo vzniknout novému způsobu distribuce. Obchod s druhotným softwarem se vyvinul v trh s vlastním unikátním profilem. Jaké výhody organizacím tento způsob pořizování licencí přináší?
Podle průzkumu německé společnosti UsedSoft se pro koupi použitého softwaru rozhodlo 94 % respondentů na základě ceny. Sesbíraná data se nijak zásadně neliší od situace na tuzemském trhu. „Cena může být ve srovnání s novým softwarem až o 70 % nižší a ušetřené peníze lze využít na jiné výdaje. Tímto způsobem lze kupovat pouze trvalé softwarové licence, na druhou stranu 80 % českých firem preferuje právě tuto variantu,“ řekl Patrik Sodoma, sales director for Czech Republic ze společnosti SoftwarePro. Předplatné licence sice představuje komfortnější variantu využívání softwaru, na druhou stranu se vyplácí jen do tří let používání. Při nákupu trvalé multilicence firma za produkt zaplatí pouze jednou a může ho využívat navždy nebo do doby, kdy ho prodá dále, protože ho už nevyužívá.
Pořizovat lze i starší licence
Téměř všichni respondenti průzkumu tak spojují trh s druhotným softwarem s možností levnějšího nákupu softwaru. Další výhodou je podle 60 % respondentů možnost pořídit i starší verze softwaru. Jde o významný benefit, protože tyto verze už nejsou u výrobců dostupné a oficiální distribuce zákazníka nutí zakoupit vždy nejnovější verzi. „Starší verze jsou většinou nejen levnější, ale mají obrovskou výhodu i v tom, že s nimi uživatelé umí pracovat. Tyto verze také obvykle nevyžadují novější počítačové vybavení, což jsou často další investice spjaté s nákupem nových verzí,“ poznamenal Patrik Sodoma.
Český trh s použitým softwarem roste o desítky procent
Další výsledky průzkumu ukazují na to, že přibližně 70 % společností se při pořizování softwaru vždy obrací s poptávkou také na prodejce druhotného softwaru, a tak německý trh s použitými softwarovými licencemi dosahuje ročního obratu více než 90 milionů eur. Při rozhodování, kterého dodavatele zvolí, jsou potom klíčovými faktory cena a výběr produktů. Důležité jsou pro 96 % firem. Dalším významným kritériem jsou možnosti nákupu přes internetový obchod (75 %) a dlouholeté zkušenosti na trhu (76 %). „Německý trh s použitým softwarem je oproti tomu českému vyspělejší. Tuzemské firmy se o této výhodné a legitimní možnosti teprve postupně dozvídají, zkoušejí ji a ty, které ji již využily, ji využívají opakovaně. I u nás se tak tomuto novému způsobu pořizování a odprodeje softwaru daří a trh každým rokem roste o desítky procent,“ vysvětlil Patrik Sodoma.
Firmy si nechají poradit
Zatímco český trh víceméně kopíruje zvyklosti toho západního, jeden velký rozdíl v chování nakupujících tu přece jen je. „Němečtí zákazníci přesně vědí, co chtějí, a to včetně toho, který software a v jakém množství poptávají, tuzemští si naopak nechají poradit. Více s námi konzultují různé možnosti, využívají softwarového auditu a nechávají si vytvořit nabídku na míru, ve které se přesně dozvědí, jak se softwarem z druhé ruky mohou ušetřit za nákup licencí. Tento způsob nákupu schvalujeme, protože díky němu můžeme firmám pomoci ušetřit až 70 % výdajů za nákup softwaru,“ dodává závěrem Patrik Sodoma.