Trendy

E-shopy pro B2B už nepotřebují vývoj na míru

Čím je podnik větší, tím spíše potřebuje řešení šitá na míru. Zdá se však, že tato rovnice již přestává platit.

redakce15.11.2023

Moderní doba přináší vyspělé technologické nástroje, které umožňují pokročilou práci s produkty, napojením na dodavatele a další partnery. To vše s rozumnými náklady a zachováním dostatečných možnosti individualizace. Třeba prostřednictvím API. Toto propojení už díky tomu není omezeno jen na korporátní systémy a výrobní moduly, ale rozšířilo se i do e-commerce, do níž postupně vstupují všechny firmy, včetně těch, které ještě nedávno v internetovém obchodování neviděli přínos.

Situaci výrazně ulehčili vývojáři jak lokálních, tak zahraničních aplikací a systémů, které firmy dříve implementovaly a dnes jsou na nich závislé, nebo je kvůli náročnosti nechtějí vyměňovat. „Stejně jako máme v Česku nespočet vynikajících firem, ať už ve strojírenství, vývoji hardwaru, nebo v jiných oborech, jsme ve světě také špičkou v e-commerce. V ní dokonce nepřebíráme, ale spíš udáváme globální trendy, které by nám mohly závidět mnohé země,” řekl Michal Benatzky, marketingový manažer e-shopové platformy Upgates.

Tím se rozumí rozvinutá kompletní infrastruktura, která je do internetového obchodování zapojena. Zahrnuje e-shopové platformy, logistické, finanční i marketingové systémy, které dnes spolupracují naprosto spolehlivě a bez zádrhelů. To představuje velkou přidanou hodnotu, protože budoucí majitelé internetových obchodů, bez ohledu na odvětví, se nemusí obávat mnohdy extrémních časových a finančních nákladů na vývoj. „Dospěli jsme k bodu, kdy i ty největší firemní systémy lze integrovat do standardního tzv. krabicového e-shopu, který je natolik elastický, že si jej budoucí majitel může přizpůsobit dle svých specifických potřeb,” vysvětlil Michal Benatzky.

Jak se změnil vztah e-commerce k B2B?

Segment B2B byl vždy největší otázkou pro e-commerce. Obě odvětví si byla vždy vědoma rizik a na trhu existovalo jen několik vývojářských firem, které dokázaly vyhovět náročným požadavkům B2B sektoru, a to za značné finanční investice. Nyní však díky konektorům a integračním aplikacím došlo k výrazné proměně celého sektoru, což umožňuje i komplexní e-shop jednoduše „naklikat”. „Sledujeme systém modulace a vzájemného propojení ve všech technologických odvětvích, a proto není divu, že se tento trend bude nadále rozvíjet jak v offline, tak online světě. E-commerce tímto umožnila i tradičním firmám mnohem snazší přístup k novému trhu a získání dalších obchodních partnerů,” řekl Michal Benatzky.

B2B společnosti potřebují, aby jimi využívané systémy rozlišovaly nejen produktovou nabídku, ale i cenové úrovně či specifická řešení pro dopravu. E-commerce platformy na tyto specifikace reagovaly a začlenily je přímo do svého základu. Obousměrná synchronizace dat o zákaznících, objednávkách a skladovém hospodářství je pak přirozeným doplněním celého ekosystému, do něhož řadíme e-shopy a například ERP systémy. K tomu B2B firmy mohou snadno expandovat na nové trhy díky globálním marketplaces, ke kterým se připojí právě prostřednictvím e-shopu. „Role e-shopu se pro tradiční společnosti významně proměnila; už to není jen o zjednodušení procesu objednávání, ale stává se východiskem pro mezinárodní expanzi a získávání nových klientů na internetu. A jazykové bariéry? Ty už dávno zbořily multijazyčné verze, které e-shopové platformy standardně nabízí,” zakončil Michal Benatzky.