Český Instagram versus světový
Zásadním rozdílem mezi nejúspěšnějšími českými a světovými profily je pochopitelně počet sledujících. Aktuálně nejvíce sledujících na českém Instagramu má fotbalista Petr Čech, kterého nyní sleduje přes 1 milion a 700 tisíc uživatelů.
Je tak jediný z české scény, kdo zatím překročil milionovou hranici. Další úspěšné české profily se pak pohybují v číslech přes půl milionu sledujících. Úspěšné jsou také například profily s krásnými fotografiemi krajiny a podobně, zde se ale nejedná o influencery v pravém slova smyslu. Světově nejsledovanějším profilem na Instagramu je překvapivě profil samotného Instagramu, který má 256 milionů sledujících. Následuje zpěvačka a herečka Selena Gomez se 144 miliony sledujících, pak fotbalista Christiano Ronaldo a zpěvačky Ariana Grande a Kim Kardashian, která má podobně jako Beyoncé kolem 118 milionů sledujících. Od počtu sledujících se pak odvíjí placená spolupráce, která je u nás s ohledem na nižší počty sledujících samozřejmě méně výdělečná.
„V našem malém rybníčku najdeme jen pár lidí, kterým se takovým způsobem daří úspěšně vydělávat. Nemyslím si ale, že by se jen a pouze Instagramem u nás někdo živil. Je to vždy spíše doplněk k něčemu dalšímu, třeba jiné sociální síti nebo klasickému zaměstnání či jiné aktivitě. Šikovný člověk se tím, myslím, dokáže uživit. Stačí mít rozhled, umět prodat sebe a svůj obsah,“ řekl Matěj Kretík, majitel talentové agentury Bookin Agency a producent. Co se týče konkrétních čísel, ti s více než sto tisíci sledujícími to mají zpravidla jednodušší. Někdy se ale stává, že člověk, který má Instagram s deseti tisíci sledujícími získá více „lajků“ na fotce než ten, co má 100 tisíc, často je to o zajímavosti obsahu.
„Nejúspěšnější instagrameři v Česku si mohou za jednu publikovanou fotku přijít až na desítky tisíc korun, průměrně si ale myslím, že jde o jednotky tisíc za fotku,“ upozornil Kretík.
Nejlepší spolupráce je nenucená a oboustraně výhodná
Klasickou formou spolupráce značky a instagramera je product placement, kdy instagramer za jistou úplatu umisťuje produkty značky do svých příspěvků. Nemusí se však jednat o prvoplánovou reklamu. Ideální je, když je spolupráce nějakým způsobem výhodná (nejen finančně) pro obě strany, například když jde o produkt, který instagramer běžně využíval i před začátkem spolupráce. Propracovanost těchto spoluprací je samozřejmě lepší ve světovém měřítku, i u nás však již spousta instagramerů a značek ví, jak na to.
„Ze své zkušenosti bych uvedl kampaň Born to rfrsh, kterou jsme připravovali pro Coca-colu a jejich produkt Sprite. Využili jsme zde devět influencerů, mezi kterýmy byli například Sharlota, VladaVideos, Angeé Svobodová, Léna Brauner, Flexx nebo Dominika Resler a další. Pro komunikaci jsme využili hlavně Instagram a YouTube. Kampaň dosáhla 8840 tisíc zhlédnutí. Externí průzkum Brand Love Score (měření BGS) potvrdilo, že kampaň doručila výsledky a v meziměsíčním porovnání prokázala nárůst koeficientu „Brand I Love“ až o 14 procentních bodů,“ uvedl příklad Kretík. Šlo o typický příklad vzájemně výhodné spolupráce influencera a značky, kdy Sprite pomohl influencerům realizovat jejich zamýšlené projekty, na které se předem zeptali. Úspěchem prý bylo také to, že se povedlo alespoň jeden brandovaný post dostat do top 10 postů celkově na Instagramu téměř všech zapojených influencerů.