Česká realita: kanceláře i nákupy online, internet v mobilu
Celosvětová pandemie způsobila překotnou digitalizaci ve všech zemích, tedy i u nás. V současné době v České republice internet používá už 83 % osob, a 72 % se k němu připojuje i přes mobilní telefon.
Zastoupení jednotlivých osob i podniků, keré využívají sociální sítě, se opět meziročně zvýšilo. V roce 2021 na nich fungovalo již 56 % osob starších 16 let a téměř polovina, přesněji 49 % českých podniků.
Firmy jsou na internetu stabilně téměř všechny
Podniků s deseti a více zaměstnanci je k internetu dlouhodobě připojena drtivá většina. V průběhu let se sice jejich internetové připojení zrychluje, nicméně za ostatními státy evropské sedmadvacítky stále hodně zaostáváme. „Například v Dánsku je rychlostí vyšší než 100 Mbit/s připojeno již 80 % podniků a pětina jich je připojena dokonce rychlostí vyšší než 1 Gbit/s. V podnicích v Česku nejsou tyto podíly ani poloviční,“ řekla Kamila Burešová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
S kybernetickým útokem má zkušenost skoro třetina podniků
S kybernetickými útoky se v průběhu roku 2020 setkalo 14 % podniků s 10 a více zaměstnanci, velkých podniků, které čelily nějakému ICT bezpečnostnímu incidentu, bylo 29 %. Nejčastější hrozbou byla nedostupnost služeb ICT, tedy útok typu odepření služby (Denial of Service) nebo napadení vyděračským programem (ransomwarem). Setkalo se s ním 12 % všech podniků a více než čtvrtina velkých.
Elektronická komunikace se státní správou
Výrazně roste obliba elektronické komunikace s veřejnou správou. „V roce 2021 využila internet pro komunikaci s úřady necelá polovina Čechů. 42 % osob vyhledávalo informace na jejich webových stránkách a 23 % osob vyplňovalo a odesílalo přes web elektronické formuláře. Odesílání formulářů přes webové stránky přitom meziročně vzrostlo o polovinu,“ konstatovala Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.
Práce, zprávy, finance, nákupy
Mezi nejčastější online činnosti patří v České republice kromě práce čtení zpravodajství, využívání internetového bankovnictví či nakupování.
Po výrazném nárůstu počtu osob nakupujících na internetu mezi lety 2019 a 2020 se tempo růstu zpomalilo. I tak v roce 2021 nakupovalo online více lidí než v roce předchozím. Šlo o 5 milionů osob starších 16 let, které v této populaci tvořily již 57 %. Mezi nejčastěji nakupované komodity patří dlouhodobě oblečení a obuv, které si přes internet pořizuje téměř 40 % lidí starších 16 let, zanedbatelné nejsou ani položky jako elektronika, potraviny či drogerie. K výraznému meziročnímu nárůstu došlo v případě online objednávání jídla z restaurací. V roce 2021 si jídlo z restaurace objednala přes internet pětina osob starších 16 let, v roce 2020 se přitom jednalo o 13 % osob.
Zdroj: ČSÚ