Trendy

Jaké budou nové grafické čipy od Intelu?

Společnost Intel odhalila své plány výrazně posílit svou pozici na trhu s grafickými čipy a grafickými řešeními.

Grafické čipy nejsou pro Intel úplnou novinkou, ale řekněme, až doposud se jich konkurence příliš bát nemusela. V posledních letech však Intel do tohoto segmentu nasměroval značné zdroje a připravované dedikované grafické čipy Arc vypadají velmi ambiciózně. Co všechno už o nich vlastně víme?

Intel se v posledních letech v oblasti grafických čipů snažil, až doposud však bojoval primárně s integrovanými čipy. Jejich výkon a další vlastnosti se sice postupně zlepšovaly, přesto však stále šlo pouze o základ vhodný pro kancelářskou práci a další jednoduché činnosti, ale na pokročilejší multimédia nebo snad dokonce hraní her to už moc nebylo… Dlouhou dobu tak v tomto segmentu vládly integrované grafické čipy od AMD, které na tom bývaly až do nedávna výkonově většinou podstatně lépe.

Intel však postupně začal na své grafické čipy upírat stále více a více sil a spolu s příchodem čipu Iris Xe bylo jasné, že úsilí přináší výsledky. Tento čip totiž dokázal jednak přinést řadu moderních funkcí a vlastností a pak také celkem zásadní vylepšení výkonu, který sice na jednu stranu stále nebyl nijak špičkový, na druhou stranu byl však ve srovnání s předchozími integrovanými Intely o dost použitelnější i při práci s multimédii nebo jednoduchými, staršími hrami. Do toho všeho pak Intel přišel i s vlastním dedikovaným řešením Intel Iris Xe MAX (Intel Xe DG1), které sice výkon už příliš neposunulo, ale opět přineslo další důležité funkce a vlastnosti, které opět posunuly jeho využitelnost směrem k náročnějším uživatelům.

Nedávno však Intel představil novou architekturu grafických čipů Arc, které mají ambice potrápit i konkurenci od AMD či Nvidie, tedy přinejmenším v některých segmentech. Co nové čipy přinesou a čím se budou snažit bodovat u zákazníků?

Intel Arc obsáhne hardware, software i služby

Svá výkonná grafická řešení bude Intel nabízet pod hlavičkou Arc. Pod tímto označením bude firma sdružovat hardware, software a služby a slibuje, že všechny tyto tři složky budou velmi pečlivě, citlivě a bezešvě propojeny pro bezproblémový chod. Do budoucna se tedy pod tímto brandem bude sdružovat celá řada rozdílných řešení. První generace grafických čipů (přesněji tedy spíše SoC) z rodiny Arc, o které se až doposud mluvilo jako o DG2, ponese jméno Alchemist. Intel zároveň oznámil také jména budoucích generací grafických karet: půjde o Battlemage, Celestial a Druid.

První zástupci produktů z řady Arc by se na trh měli dostat během prvního čtvrtletí příštího roku. Čipy by podle zatím dostupných spekulací mělo ve svých továrnách vyrábět TSMC na 6nm procesu.

Přesnějších specifikaci ani informací o výkonu Intel prozatím mnoho nezveřejnil, uvádí však, že půjde o čipy vhodné pro hráče, tvůrce obsahu, vývojáře a další náročné uživatele. Již v první generaci zařízení (tedy Alchemist) se můžeme podle Intelu těšit na hardwarovou podporu technologie ray tracing, vylepšování obrazu za pomoci umělé inteligence či plnou podporu technologie DirectX 12 Ultimate.

Prozatím tedy musíme vycházet z údaje, že připravovaný DG2 by měl mít přibližně o polovinu vyšší výkon než původní DG1. Produkty pak budou dostupné pro notebooky i desktopy i jako externí karty.

Základem nových grafických čipů je škálovatelná grafická architektura Xe, která byla navržena tak, aby přinášela výjimečný výkon i funkce. Architektura bude dostupná ve více variantách (Xe LP, Xe HP či Xe HPC) pro různé typy nasazení (do klientských stanic, serverů či HPC řešení apod.).

Nová architektura staví na tzv. Xe jádrech, které jsou obdobou běžně používanějšího označení Execution Units (EU). Každé jádro obsahuje 16 256bitových vektorových jednotek a 16 1024bitových maticových (matrix) jednotek. Jádra jsou postavená tak, aby jejich počet bylo možné podle potřeby škálovat a vytvářet tak i velmi výkonná výsledná řešení.

Zajímavě mezi dostupnými informacemi působí také přítomnost funkce Intel XeSS, což by měla být přímá konkurence pro technologie DLSS od Nvidie nebo AMD FSR. Jejím úkolem je za pomoci umělé inteligence a strojového učení rychleji dopočítávat obraz a zvyšovat tak jeho výslednou podobu, zejména při přepočtech obrazu z nižšího rozlišení na vyšší. Tato technologie by měla být časem zveřejněna také jako open source dostupná pro všechno vývojáře. Tato technologie by měla navíc alespoň částečně fungovat i na stávajících Intel čipech a možná ji bude možné provozovat také na čipech GeForce a Radeon.