Trendy

Deset největších mýtů o P2P carsharingu aneb proč se nebát sdílení aut

Sdílení automobilů přímo mezi majiteli se v České republice těší stále větší oblibě. Největší carsharingová služba HoppyGo už registruje přes 45 000 aktivních uživatelů.

Toto číslo jen potvrzuje rostoucí zájem lidí o fenomén sdílené ekonomiky, která pomalu proniká do našich životů. Jelikož je ale sdílení aut relativně novou službou, je s ní stále spojeno mnoho mýtů, které mohou některé zájemce zbytečně odrazovat. Pojďme se podívat na ty nejčastější z nich.

1. Carsharing není spolehlivá služba

Carsharing pracuje s ověřenými uživateli a spolehlivost služby zajišťují mimo jiné vzájemná hodnocení, která si po každé výpůjčce udělují majitel auta a ten, kdo si auto vypůjčil. To je pozitivní motivací pro obě strany a systém zároveň pomáhá dalším zájemcům při výběru auta. Například průměrné hodnocení uživatelů na platformě HoppyGo je 4,89* z pěti, z čehož lze vidět, že valná většina uživatelů má se službou pozitivní zkušenost, a to jak na straně majitelů aut, tak i na straně řidičů, kteří si auta půjčují.

2. Carsharing neumožňuje dopředu plánovat

Carsharing umožní si zarezervovat vůz dlouho dopředu. Oceníte to třeba při plánování dovolené, výletu nebo služební cesty. Díky aplikaci, která v sobě má vestavěný kalendář, není dlouhodobé plánování žádný problém – ať už jste řidič, nebo naopak plánujete své auto zapůjčit.

3. Auta cizích lidí nebudou spolehlivá

Každý řidič hledá jiné auto, a proto nabízí carsharing širokou paletu vozů. Jak již bylo řečeno, po každé výpůjčce probíhá hodnocení a uživatel tedy vidí, jak vůz hodnotili řidiči před ním. Pokud by auto bylo ve špatném technickém stavu, na platformě by rozhodně úspěch nesklidilo. V aplikaci HoppyGo si naopak přijdou na své i zájemci o nejnovější modely. Mohou totiž využít služby HoppyGo Business vybírat z řady prémiových vozů starých maximálně tři roky.

4. Carsharing je moc drahý, vlastní vůz mě vyjde levněji

Náklady na provoz vlastního auta rozhodně nejsou malé. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – hodnota peněz, které v autě leží, amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, prohlídky vozu, pravidelný servis, provozní kapaliny, letní a zimní gumy, pravidelné přezouvání atp.

Je statisticky zjištěno, že auto za dobu své životnosti jezdí jen zhruba 4 % času. Carsharing je způsob, jak snižovat rostoucí náklady místo toho, aby vůz stál z 96 % jen zaparkovaný. Pomyslná hranice toho, kdy se vyplatí vlastnit či nevlastnit vůz je při průměrném nájezdu 10 tisíc km ročně. Pod touto hranicí je dnes již výhodnější auto nepořizovat. Oproti klasickým půjčovnám vychází půjčení sdíleného auta v mnoha případech daleko levněji. V nabídce jsou nejlevnější vozy k dostání již od pár set korun za den.

5. Když budu půjčovat auto, někdo mi ho zničí

Hodně lidí má z půjčování aut obavu a strachují se, že jim vůz někdo poničí. Zkušenosti z praxe však potvrzují, že chování řidičů k vozu je u carsharingu mnohem lepší než v klasické půjčovně, protože auto si půjčují dva konkrétní lidé mezi sebou. Obě strany navážou určitý vztah a na konci výpůjčky se vzájemně ohodnotí. Pokud by se tedy někdo k cizímu auto byť jen jedinkrát nezachoval hezky, nikdo další už by mu vůz nepůjčil.

6. Sdílená auta nejsou pojištěná, poničené auto mě bude stát plno peněz

Základem carsharingu jsou dobře nastavené podmínky užívání služby, a platí to i o službě komunitního typu, jakou je HoppyGo. Všechna auta jsou proto automaticky pojištěna, přičemž součástí je i pojištění odpovědnosti a havarijní pojištění, které kryje rovněž krádež či zpronevěru vozu. Pokud mají řidiči zájem, mohou si připlatit i za prémiové havarijní pojištění s minimální spoluúčastí a možností bezplatného odtahu po celé Evropě. Problémem totiž není ani cesta do ciziny. S vozy a pojištěním od HoppyGo lze jezdit po celé Evropě, samozřejmě pokud s tím majitel vozu souhlasí.

7. Carsharing mají jen ve velkých městech

Nejvíce výpůjček se vždy bude soustředit ve velkých městech, to však neznamená, že by se carsharing omezoval jen na Prahu či Brno. Jedním z cílů HoppyGo je expandovat i do regionů a oslovit tak zájemce napříč republikou. Už teď je v databázi přes 1 500 vozů rozesetých po celé České republice.

8. Potřebuji vlastnit auto kvůli společenskému postavení

Doby, kdy auto bylo nedostupným zbožím a vlastnictví vozu znamenalo určité body do společenského žebříčku, už jsou pryč. Podle průzkumu KPMG už 40 % lidí necítí k automobilu žádný emoční vztah, a tak lidé nemají problém si auto půjčovat, anebo naopak žádný vůz nevlastnit. Pro mladší a střední generaci je auto čistě dopravním prostředkem a na carsharingu pak oceňují možnost vybírat auto přesně podle aktuálních potřeb.

9. Carsharing není vhodný pro firemní účely

Na firmy myslí služba HoppyGo Business, díky níž si lze zapůjčit reprezentativní auta z ukončených operativních leasingů. Jde o vozy do tří let stáří, s malým nájezdem a prémiovou výbavou. Pokud se vaše firma rozhodne službu využít, může na ni uplatnit dokonce odpočet DPH. Ke každé výpůjčce dostanete i fakturu, kterou si můžete dát do účetnictví.

10. Carsharing nabízí málo aut, nevyberu si

V současnosti nabízí jen flotila na platformě HoppyGo přes 1 500 vozů a více než 300 různých modelů aut. Na své si přijdou milovníci sportovních aut, kteří si chtějí vyzkoušet zajímavé modely, ale i ti, kteří potřebují dodávku na stěhování, vícemístné auto na rodinnou dovolenou, nebo třeba malé levné auto na nízkonákladový výlet.