Apple odškodní zákazníky (bohužel jen ty z USA), kterým se porouchala klávesnice u MacBooku
Apple, společnost, která je pověstná precizním zpracováním svých produktů, má na kontě řadu designových failů. Jedním z hodně otravných, který vyústil i v odškodnění zákazníků, jsou nechvalně proslulé klávesnice s tzv. „butterfly“ mechanismem.
MacBooky představené v letech 2015 až 2019 používaly novou nízkoprofilovou klávesnici s mechanismem spínačů butterfly, který byl sice prostorově úsporný, ale zároveň měl za následek tvrdší klávesy, které se „pohybovaly“ méně než u předchozích modelů. První stížnosti byly většinou subjektivní a soustředily se na pocit z klávesnice ve srovnání s předchozími konstrukcemi s tzv. scissor (nůžkovými) spínači. Postupem času se však ukázalo, že klávesnice s butterfly spínači také selhávají častěji než klávesnice s nůžkovými spínači. Tyto problémy přetrvávaly i přes nejméně čtyři zásadní revize mechanismu spínačů.
Pokud jste si koupili MacBook s jednou z nízkoprofilových klávesnic Apple s butterfly spínači a pokud jste si někdy nechali tuto klávesnici opravit a jste americký zákazník, dobrá zpráva! Soudce schválil urovnání hromadné žaloby ve výši 50 milionů dolarů, s nímž Apple souhlasil v červenci, což znamená, že výplaty postiženým uživatelům (a právníkům) mohou brzy začít. Simon Grille, partner společnosti Girard Sharp, jeden z právníků zastupujících žalobce v soudním sporu, uvedl, že výplaty se budou týkat postižených kupců MacBooků v jakémkoli státě USA, nikoli pouze v sedmi státech, kterých se žaloba původně týkala. Definice skupiny v příkazu ke schválení zahrnuje „všechny osoby a subjekty ve Spojených státech, které zakoupily, jinak než za účelem dalšího prodeje, jeden nebo více počítačů skupiny“. Zjednodušeně řečeno, zákazníci z ostatních zemí mají smůlu a s příšernou defektní klávesnicí se budou peklit dál bez jakékoliv kompenzace.
Podle Macworldu budou kupujícím, kteří klávesnici museli nechat opravit, vyplaceny tři úrovně: 50 dolarů lidem, kterým byly vyměněny jednotlivé kryty kláves, 125 dolarů lidem, kterým byla vyměněna celá klávesnice, a 395 dolarů lidem, kteří museli podstoupit dvě a více výměn.
Ačkoli společnost nikdy nepřiznala vinu (a navzdory urovnání hromadné žaloby tvrdí, že se ničeho nedopustila), spustila v roce 2018 opravárenský program, který majitelům všech modelů MacBooků s defektními klávesnicemi nabízel čtyři roky bezplatných oprav. Je příznačné, že tento program se vztahoval na všechny modely MacBooků s butterfly klávesnicí, včetně těch, které byly uvedeny na trh po zahájení programu oprav, což naznačuje, že konstrukce byla vadná způsobem, který Apple nedokázal řešit revizí hardwaru. Koncem roku 2019 Apple znovu zavedl upravenou klávesnici s nůžkovými spínači v 16palcovém MacBooku Pro a všechny MacBooky představené od té doby nadále používají konstrukci s nůžkovými spínači.
Pro uživatele, kteří v současné době používají rozbitou klávesnici s butterfly spínači, je servisní program pro klávesnice společnosti Apple stále aktivní, i když počet modelů, na které se vztahuje, se s postupem času pomalu snižuje. Program „se vztahuje na způsobilé modely MacBook, MacBook Air a MacBook Pro po dobu 4 let od prvního maloobchodního prodeje zařízení“, což by v tuto chvíli většinou vylučovalo první vlnu Maců s motýlkovou klávesnicí představenou v letech 2015 až 2017.
Zdroj: Arstechnica.com, Apple.com