Česko-kanadský softwarový startup Ataccama roste a chce na burzu
Česko-kanadský softwarový startup Ataccama, jehož vývojáři sedí v Česku a obchodní aktivity se řídí z kanadského Toronta, klientům pomáhá spravovat a koordinovat práci s daty. Společnost loni zvýšila příjmy o čtyři pětiny na 850 milionů korun. Firma, která vyvíjí softwarové nástroje pro analýzu, čištění a remasterování dat a v současné době hlavně buduje platformu pro správu a řízení dat pomocí umělé inteligence, se nebrání vstupu minoritního investora, především v případě, že by jí tento krok otevřel dveře na americkou technologickou burzu Nasdaq. Firma to uvedla v tiskové zprávě. Hospodářský výsledek nesdělila.
Startup investuje zisk do vlastního rozvoje
Ataccamu před čtrnácti lety zakládal tým lidí, kteří pracovali v konzultantské společnosti Adastra. Od jejích vlastníků, kteří jsou současně majiteli Ataccamy, dostali zelenou rozjet separátní firmu. Obě společnosti tak mají stejné vlastníky, mezi nimiž jsou Jan Mrázek, Jan Červinka, Petr Jech nebo Michal Klaus, ale jde o nezávislé entity a nespadají ani do stejné skupiny.
„Zisk, který Ataccama od svého vzniku stabilně generuje, jsme se po dobu tří následujících let rozhodli plně reinvestovat zpět do firmy a jejího rozvoje. Reálně vidíme, že někdy v letech 2023 až 2024 bude Ataccama mít ohodnocení přesahující jednu miliardu dolarů. Dalším logickým krokem je potom IPO a upsání akcií Ataccamy na americké burze Nasdaq,“ řekl výkonný ředitel a spolumajitel firmy Michal Klaus.
Software pro správu a řízení podnikových dat
Ataccama na trhu uspěla se svou platformou pro pokročilou správu a řízení podnikových dat. Obsahuje nástroje pro automatizované řízení kvality, katalogizování, propojování, integrování a následný reporting, to vše založeno na umělé inteligenci. Čtyřem stovkám klientům, mezi které patří Starbucks, Avast, American Airlines, Raiffeisenbank či Heineken, vytváří centrální místo pro práci s daty.
Firmě podle Klause pomohla nová vlna digitalizace, která se rozpoutala i v dříve konzervativních odvětvích, jako je například hotelnictví a maloobchod. Její největší starostí tak bylo s růstem poptávky držet krok, intenzivně nabírat a procesně podnik připravit na další fázi růstu. Ataccama loni za celý rok nabrala 152 nových lidí a zvýšila jejich počet na 370, v půlce letošního března jich měla již přes 390. Letos chce nabrat 250 nových zaměstnanců a přehoupnout se přes hranici 500 pracovníků.
V únoru 2021 společnost spojila síly se slovenským startupem Tellstory, který vyvinul nástroj zaměřený na vizualizaci dat. Koncem roku pak otevřela v Bratislavě svou desátou pobočku. V průběhu roku 2022 plánuje otevřít další tři ve Spojených státech. Z USA a Kanady také pochází více než 60 procent tržeb společnosti.
„Ataccama je teď v druhém roce svého růstového plánu, první rok dopadl nad očekávání dobře. Po dohodě se současnými majiteli jsme se rozhodli podpořit další růst vstupem minoritního investora,“ řekl Klaus s tím, že právě nový partner by měl startupu pomoci se vstupem na americkou burzu, a také ji ohodnotit nad miliardu dolarů. Tím by se firma stala dalším z jednorožců, jak se nazývají startupy s hodnoutou nad miliardu dolarů.
Zdroj: Ataccama