Trendy

TikTok pro firmy – ano, nebo ne?

Jistá sociální síť (o níž je ostatně tento článek) vzbuzuje četné emoce, obzvláště mezi dospělými. A my se můžeme jenom ptát, zda a jak ji případně využít pro své vlastní firemní, propagační a zároveň prodejní účely.

Jde samozřejmě o TikTok. Ten se aktuálně rýsuje jako stěžejní sociální platforma pro marketing, která snadno a bezvadně cílí na mladší publikum. Je skvělý pro zvýšení dosahu, ale i pro zapojení spotřebitelů a kreativity. Letos sociální média na celém světě používají téměř 4 miliardy lidí, navíc se toto číslo každým rokem neustále zvyšuje. Sociální média jsou tak pro firmy příležitostí, jak oslovit své cílové demografické skupiny. Jak k tomu ale pasuje právě TikTok? 

Tato aplikace se popisuje jako kreativní mashup Vine, Twitteru a Instagramu, která umožňuje celé miliardě aktivních uživatelů vytvářet krátká videa obsahující většinou hudbu a upravovat je pomocí objektivů, filtrů a funkcí rozšířené reality.

Ačkoli si TikTok oblíbili především teenageři, postupně si získává pozornost mladých dospělých, což z něj činí hlavní cíl pro všechny značky usilující o pozornost mileniálů a generace Z. Vzhledem k rostoucí popularitě engagement marketingu je TikTok for Business skvělou platformou pro reklamu, která nepůsobí vyumělkovaně ani podlézavě.

FunFact1: Na TikToku je 90 % ze všech jeho uživatelů mladších 50 let.

Jak TikTok funguje?

Stejně jako u jiných socek se okamžitě dostanete na blacklist, pokud nebudete vědět, co děláte, či nebudete dodržovat nepsaná pravidla. Buďte v aplikaci nějaký čas, vytvořte si profil, sledujte populární uživatele a tvořte si obsah, dokud nebudete mít pocit, že máte přehled o uživatelích či o kultuře platformy.

Protože platí, že pokud chcete být na TikToku úspěšní, musíte zde být nejprve aktivní – dáte tak uživatelům důvod, aby vás sledovali. Klíčová je zde autenticita. Nevytvářejte umělé věci: pokud to není atmosféra vaší firmy, nemá to cenu. Vytvářejte obsah, který se k vám hodí a přispívá k vašim konkrétním cílům.

Po obsáhnutí základů TikToku se můžete zaregistrovat do programu TikTok for Business. Tato centralizovaná firemní platforma vás provádí procesem vytváření cenově dostupných reklam, které osloví vaše cílové publikum.

FunFact2: Celých 70 % aktivních uživatelů je mladších než 40 let.

Typy reklam na TikToku

TikTok podporuje více typů reklam: reklamy v horním zobrazení (TopView Ads), reklamy ve feedu (In-Feed Ads), reklamy s převzetím značky (Brand Takeover Ads), značkové efekty (Branded Effects) a značkové výzvy s hashtagy (Branded Hashtag Challenges). Každá z nich slouží k jinému účelu a bude mít jiný výsledek podle typu kampaně, kterou provozujete. Úspěšnost kampaní můžete měřit pomocí sledování kliknutí, zobrazení, míry prokliku (CTR), počtu zobrazení videa a zapojení.

TopView Ads

TopView Ads jsou umístěny v horní části kanálu TikTok, když uživatel otevře aplikaci, a mohou být dlouhé až 60 vteřin. Vzhledem k tomu, že jde o největší typ reklamy, který TikTok nabízí, je to klíčový marketingový nástroj, který může upoutat pozornost spotřebitelů a zvýšit povědomí o značce.

In-Feed Ads

In-Feed Ads fungují podobně jako příběhové reklamy na Snapchatu nebo Instagramu. Přehrávají se na celé obrazovce, lze je přeskočit a jejich délka může být maximálně 60 sekund, přičemž ideální délka je 15 sekund. Zobrazují se v uživatelově kanálu ForYou. 

Brand Takeover Ads

Brand takeover umožňuje jedné značce převzít na jeden den vládu nad aplikací. Můžete vytvořit obrázky nebo videoreklamy (zhruba tří- až pětisekundové), které se zobrazují v horní části aplikace podobně jako reklamy TopView, nelze je však přeskočit. Do reklam můžete také vkládat odkazy na interní či externí stránky.

Branded Effects

Můžete vytvářet značkové efekty (třeba hry, nálepky, filtry či speciální efekty), které mohou uživatelé použít ve svých videích. Jde o snadný způsob propagace značky s minimálním úsilím. Je to také skvělá cestu k viralitě.

Branded Hashtag Challenges

Firmy mohou dělat hashtagové výzvy, když vytvoříte hashtag a spolu s ním konečný cíl nebo cenu pro účastníky. Například společnost DreamWorks uspořádala úspěšnou hashtagovou výzvu na podporu svého netflixového seriálu Spirit Riding Free, když vyzvala uživatele TikToku, aby vytvořili video, v němž tančí na ústřední píseň seriálu. Měli ho zveřejnit pod hashtagem #SpiritRidingFree. Kampaň oslovila více než 34,4 milionu uživatelů, kteří zaznamenali přes 2,6 milionu zapojení a více než 4,3 milionu kombinovaných zhlédnutí videa.

Tipy pro používání TikToku

TikTok jako cenný marketingový nástroj si může snadno osvojit prakticky každá firma. Při používání TikToku se řiďte těmito tipy, které vám zajistí vyšší zapojení.

1. Prozkoumejte převládající trendy své cílové skupiny

Tato strategie funguje všude, ale na TikToku obzvlášť. Na této platformě se objevuje vysoký počet uživatelů kolem specifických témat, jako jsou třeba zábava, tanec, vtípky, kutilství, cestování a učení. Prozkoumejte proto své cílové publikum, ať zjistíte, jaký typ obsahu ho nejvíce zajímá – poté využijte tuto znalost k ovlivnění toho, jaký typ kanálu na TikToku vytvoříte.

Pokud si například všimnete, že vaše cílové publikum je zaujato žertovnými videi, můžete zveřejňovat například videa, na kterých vaši zaměstnanci provádějí v kanceláři dobrosrdečné žertíky.

2. Používejte uvolněný, méně komerční přístup

Na rozdíl od Instagramu TikTok de facto odmítá uhlazený až vysoce kvalitní obsah. Díky tomu si získal skvělou neformální pověst platformy, kde se uživatelé cítí pohodlně, když se chtějí prostě jen tak vyjádřit. Krása TikToku spočívá v tom, že je to přístupný tvůrčí prostor, což se mu daří díky mírné míře bizarnosti a zdánlivě nekomerčnímu stylu tvorby.

Ujistěte se, že jasně rozumíte kultuře, hodnotám a identitě své značky, aby to, co vytvoříte, bylo skutečné a věrné vaší značce a vyhnulo se typickým firemním klišé. Buďte proto kreativní, zábavní a čas od času i blázniví. Vyvarujte se přílišné formálnosti a strnulosti.

3. Zúčastňujte se tiktokových výzev

Snadno si zvýšíte angažovanost a zviditelníte se během účasti na výzvách TikToku. Zjistěte si, jaká aktivita či hudba jsou právě trendy, a vytvořte si vlastní verzi. Tím budete nejen viditelnější, ale důvěryhodnější a lidštější. Mladší generace rády podporují značky, se kterými se spojují. Účast ve výzvách vám proto může pomoci navázat skutečný kontakt s publikem, zejména pokud cílíte na teenagery nebo mladší dospělé. Když zveřejníte video s výzvou, nezapomeňte na příslušné hashtagy: zvýšíte pravděpodobnost, že se ocitnete na kanálech ForYou.

4. Zveřejňujte příspěvky o své poloze

Lokalita může být klíčovým faktorem ke zvýšení povědomí o značce zejména pro malé lokální podniky. Mluvte o svém místě působení ve svých videích a uvádějte ho v titulku i hashtagu. Může být také užitečné vytvářet jedinečná videa pro svou oblast. Díky tomu budete působit důvěryhodněji.

5. Dělejte to sami a vezmete to za své

Uživatelé se aktivně zapojují do obsahu na TikToku, což vede k vysoké míře zapojení. Průměrný uživatel stráví v aplikaci 858 minut měsíčně, a toto číslo se meziročně dále zvyšuje. To spolu s jedinečnými algoritmy doručování TikToku dává netušené možnosti.

FunFact3: Téměř 30 % uživatelů z generace Z si koupilo produkt, který viděli inzerovaný na TikToku.

Takže shrnuto a podtrženo. Ač je vám to možná proti srsti, TikToku se nejspíš nevyhnete. Možná vás také chytne a uznáte jeho možnosti. Koneckonců, čistě pragmaticky, pokud nyní chcete zacílit na mladší klientelu, myslete i na to, že si ji můžete vychovat. A až přijde další platforma, která bude cílená opět na ty nejmladší, budete mít ty odrostlé již zaháčkované.

A pokud potřebujete mít aspoň jeden pevný bod pod nohama, tak vězte, že v žebříčku top 10 tiktokerů je i jedno příjemně známé oldschoolové jméno: Will Smith. Přejeme hodně štěstí s TikTokem. A dejte si k němu třeba Tic Tac. (Má jen dvě kalorie.)

Pro zájemce ještě k věkové, genderové a jiné diverzitě TikToku více zde.

Zdroj: https://www.businessnewsdaily.com/12020-tiktok-business-features.html