Společnost DHL předstihla Microsoft v žebříčku nejčastěji napodobovaných značek při phishingu
Check Point Research zveřejnil zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2021. Z reportu vyplývá, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.
Společnost DHL se vůbec poprvé stala nejčastěji napodobovanou značkou při phishingových podvodech a na čele žebříčku nahradila Microsoft. 23 % všech phishingových podvodů vydávajících se za zprávy od známých značek imitovalo právě globální logistickou a přepravní společností DHL, což je dramatický nárůst oproti pouhým 9 % ve 3. čtvrtletí. Důvodem je rušný konec roku a nárůst online nákupů. Microsoft, který ve 3. čtvrtletí vedl žebříček s 29 %, byl ve 4. čtvrtletí hackery trochu opomínej a týkalo se ho pouze 20 % phishingových podvodů napodobujících známé značky. Ve 4. čtvrtletí 2021 se v první desítce poprvé objevila také společnost FedEx, což souvisí se snahou kyberzločinců zaměřit se na zranitelné uživatele nakupující online v předvánočním období.
Hackeři své podvody stále více maskují za zprávy od sociálních sítí, které jsou mezi třemi nejvíce napodobovanými sektory při phishingových útocích. Facebook sice vypadl z první desítky nejčastěji napodobovaných značek, ale WhatsApp se posunul z 6. pozice na 3. místo a LinkedIn z 8. pozice na 5. příčku.
„Je důležité si uvědomit, že kyberzločinci se vždy snaží využívat nové příležitosti. Zločinecké skupiny při pokusech o krádeže osobních údajů nebo infikování počítačů malwarem často napodobují aktuální trendy a zprávy od známých značek,“ řekl Peter Kovalčík, regionální ředitel, Security Engineer EE v kyberbezpečnostní společnosti Check Point Software Technologies. „Vůbec poprvé se na čele žebříčku nejčastěji napodobovaných značek umístila globální logistická společnost DHL. Útočníci se pravděpodobně snažili využít prudkého nárůstu nových, a potenciálně zranitelných, zákazníků nakupujících online. Zejména u starších uživatelů je pravděpodobné, že nejsou technologicky tolik zdatní a nemusí při online nakupování vědět, na co si dát pozor, speciálně pokud se jedná o e-maily s potvrzením doručení nebo sledováním stavu zásilky.“
„Čtvrté čtvrtletí také potvrdilo, co mnozí z nás očekávali. Že sociální sítě budou i nadále vděčným terčem útoků, zejména v důsledku práce na dálku a masivního využití WhatsAppu, Facebooku a LinkedInu během koronavirové pandemie. Organizace mohou v boji se škodlivými napodobeninami bohužel udělat jen velmi málo. Uživatelé snadno přehlédnou špatně napsanou doménu, překlepy nebo jiná varovná znamení, což útočníkům usnadňuje práci. Podezřelým zprávám se vždy raději vyhněte a věnujte pozornost detailům,“ dodal Peter Kovalčík.
Při phishingových útocích se kyberzločinci snaží napodobovat známé značky a jejich webové stránky, včetně URL adresy a designu stránek. Odkaz na podvodný web pak šíří e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují uživatele z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.
Nejčastěji napodobované značky ve phishingových podvodech ve 4. čtvrtletí 2021
- DHL (23 % všech phishingových podvodů napodobujících známé značky)
- Microsoft (20 %)
- WhatsApp (11 %)
- Google (10 %)
- LinkedIn (8 %)
- Amazon (4 %)
- FedEx (3 %)
- Roblox (3 %)
- PayPal (2 %)
- Apple (2 %)
Ukázka phishingu zaměřeného na krádeže účtů
Během nákupní sezóny se šířil škodlivý phishingový e-mail, který byl údajně odeslán společností PayPal a snažil se ukrást citlivé údaje. E-mail byl odeslán z podvržené adresy PayPal Service (service@ec2-18-156-114-201[.]eu-central-1[.]compute[.]amazonaws[.]com), ale ve skutečnosti byl odeslán z adresy admin_emotion_dev@emotionstudios[.]rocks. Předmět „[Upozornění] Potvrďte svůj účet PayPal“ se snažil uživatele zmanipulovat, aby klikl na škodlivý odkaz (https://serviiceds[.]ritaspizzaportsmouth[.]com/llpy/). Webová stránka pak přesměrovala uživatele na podvodnou přihlašovací stránku PayPal, která vypadala jako skutečná stránka s několika drobnými rozdíly. Na škodlivém odkazu musel uživatel zadat údaje o svém účtu.
Phishingový e-mail s malwarem
V prosinci se phishingový e-mail napodobující FedEx snažil nalákat uživatele ke stažení malwaru SnakeKeylogger. E-mail byl odeslán z podvržené adresy support@fedex[.]com a žádal o stažení souboru „shipment docu..rar“, který obsahovat spustitelný soubor se zlodějským malwarem SnakeKeylogger.
Ukázka phishingu zaměřeného na krádeže přihlašovacích údajů
Phishingový e-mail maskovaný za zprávu od DHL se pokoušel krást přihlašovací údaje. Odeslán byl z podvržené e-mailové adresy zákaznické podpory DHL (info@emmc[.]ir) a snažil se nalákat oběť na kliknutí na škodlivý odkaz (http://reg[.]chaindaohang[.]com/wp-content/uploads/2021/07/dhl/index[.]php?i=i&0=vegenat@vegenat[.]es), který uživatele přesměruje na podvodnou stránku společnosti DHL, kde byl uživatel vyzván k zadání e-mailu a hesla.
Jak se před phishingem chránit? Podívejte se na několik základních bezpečnostních tipů:
- Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže hackeři pak získají přístup k dalším online službám.
- Pozor na e-maily s žádostí o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, neklikejte na odkazy ve zprávě. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
- Nenechte se zmanipulovat. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
- Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se třeba o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
- Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
- Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
- Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF.
- Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
- Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají totiž opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
- Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám jako například „80% sleva na nový iPhone“. Buďte velmi opatrní i u výstražných zprávách a vždy raději napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
- Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná.
Zdroj: Check Point