Trendy

Google o svých uživatelích sbírá nejvíce dat, Apple naopak nejméně

Data analyzovaná společností Atlas VPN ukazují, že Google shromažďuje o svých uživatelích nejvíce informací z pěti vybraných technologických gigantů – Google, Meta, Twitter, Amazon a Apple.

Málokdo má čas nebo trpělivost pročítat desítky stránek zásad ochrany osobních údajů jednotlivých webových stránek. Nicméně tým Security.org si dal tu práci a pročítal zásady ochrany osobních údajů a extrahoval datové body. Atlas VPN shrnul shromážděné datové body pro každou společnost, aby poskytl snadno srozumitelný přehled.

Rychlý pohled na graf ukazuje, že Google zaujímá první místo, pokud jde o množství shromážděných dat, protože zaznamenává 39 metrik o každém uživateli.

Zdá se, že společnost shromažďuje každou drobnost, kterou může. Existuje několik výjimek, jako je adresa, SSN nebo číslo řidičského průkazu, ale kromě toho bere prakticky všechno.

V Googlu shromažďují jméno uživatele, telefonní číslo, informace o platbách, pokud provedl nějaké nákupy prostřednictvím služby Google, e-mailovou adresu, odeslané a přijaté e-maily, uložené filmy, fotografie, dokumenty a tabulky i komentáře na serveru Youtube. Kromě toho Google zaznamenává klíčová slova při vyhledávání, zobrazení videí a interakce s obsahem a reklamami. Ani hovory uskutečněné prostřednictvím služby Google nejsou soukromé, protože společnost Google zaznamenává čísla volající a přijímající strany, čísla přesměrování, časy a data hovorů, dobu trvání hovorů, informace o směrování a typy hovorů.

Twitter

Společnost Twitter, kterou nedávno koupil Elon Musk za 44 miliard dolarů, shromažďuje 24 datových bodů o každém uživateli. Je nepravděpodobné, že by v dohledné době plánoval nějaké významné změny zásad ochrany osobních údajů.

Na rozdíl od Googlu uchovává populární platforma sociálních médií jen velmi málo osobních údajů; vystačí si se jménem, uživatelským jménem, heslem, telefonním číslem a e-mailovou adresou.

Kromě toho Twitter uchovává záznamy o zprávách, obsahu, zhlédnutých videích, zobrazeních a interakcích s obsahem a reklamami. Zaznamenává čas, frekvenci a délku aktivity uživatele na Twitteru a také osoby, se kterými uživatel komunikuje a sdílí materiály.

Amazon

Společnost Amazon je v počtu shromážděných datových bodů jen o něco málo pozadu za Twitterem – 23 bodů na uživatele.

Pokud jde o osobní údaje, Amazon zaznamenává jméno, uživatelské jméno, heslo, telefonní číslo, platební údaje, dodací adresu a e-mail. Z větší části nic neobvyklého, protože jde o e-shop. Co je ale zajímavější – Amazon sbírá také čísla sociálního pojištění a informace o řidičském průkazu.

Další zajímavou informací je, že Amazon získává údaje o úvěrové historii z úvěrových úřadů.

Meta/Facebook

Facebook měl několik problémů s tím, jak využívá údaje svých uživatelů. Možná právě kvůli těmto problémům v současné době shromažďuje pouze 14 údajů.

Na druhou stranu jde o mimořádně citlivé údaje. Facebook sleduje lidi, se kterými uživatel komunikuje, skupiny, do kterých patří, a dokonce i soukromé zprávy. Facebook ví, kdy se uživatel přihlásil, jak dlouho byl online a jaké komentáře napsal, sdílel a sleduje i transakce, které během této doby provedl.

Apple

Pokud jde o soukromí uživatelů, Apple je na tom poměrně dobře. Uchovává pouze informace nezbytné pro vedení účtu.

Společnost shromažďuje 12 datových bodů: jména, e-mailové adresy, IP adresy, polohu a platební údaje svých uživatelů. Apple zajímají zejména aktivity – zná vyhledávací dotazy, čas, frekvenci a dobu trvání konkrétní aktivity, a to je v podstatě vše.

Závěr

Jak je patrné, všechny technologické společnosti shromažďují údaje o svých uživatelích. Některé, jako je Google, však na datech zakládají celý svůj byznys, takže shromažďují prakticky úplně všechno.

Jiné, jako je Apple, které vydělávají na prodeji drahého hardwaru, zaznamenávají jen tolik údajů, kolik je nutné k provozu účtu uživatele.

Zdroj: Atlas VPN