Byznys IT

Apple by v roce 2024 mohl obratem ve službách předehnat Salesforce, SAP i Adobe dohromady

Tagy:

SaaS je nyní pro Apple druhým největším zdrojem příjmů, hned za iPhonem za 200 miliard dolarů. Nejnovější finanční údaje společnosti Apple ukazují, že společnost z Cupertina vygenerovala ve 4. čtvrtletí 2023 z iTunes, softwaru a služeb více než 22 miliard dolarů, což je oproti 4. čtvrtletí 2022 skok o téměř 17 %. 

Tato zpráva završila úspěšný rok, v němž celkový obrat za čtvrté čtvrtletí 2023 přesáhl 85 miliard dolarů, což představuje 9% nárůst oproti roku 2022. Tímto tempem se Apple může během příštího roku stát společností se softwarem a službami v hodnotě 100 miliard dolarů, což je neuvěřitelný výkon, téměř desetinásobný nárůst oproti obratu, které tento segment generoval ještě v roce 2013. Pro představu, je to více než kombinované tržby společností Salesforce, SAP a Adobe a druhé místo po Microsoftu. Ještě působivější je, že téměř vše pochází z B2C na rozdíl od B2B u drtivé většiny velkých hitů.

Namísto jediného vlajkového produktu, jako je Windows 11 nebo Microsoft, tvoří skladbu příjmů společnosti Apple iTunes, App Store, Mac App Store, Apple TV+, Apple News, iCloud, Apple Books, AppleCare, Apple Pay a další. A chybí také příjmy z cloud computingu, jako je Azure nebo Oracle Cloud.

Společnost nezveřejňuje rozpis toho, kolik každý z nich přináší, ale vzhledem k tomu, že Apple v únoru 2023 dosáhl dvou miliard aktivních uživatelů, znamená to, že každý uživatel v průměru utratí za software a služby Apple asi 42 dolarů ročně.

Apple SaaS je nyní na druhém místě za mocným iPhonem, který v minulém čtvrtletí přinesl neuvěřitelných 43,81 miliardy dolarů, a nyní tvoří o něco méně než čtvrtinu celkových tržeb společnosti Apple. Rok 2019 byl prvním rokem, kdy se SaaS a hardware rozdělily; podle nejstarších záznamů za 12 měsíců do září 2018 tvořily iTunes a jim podobné služby přibližně 13 % tržeb.

To znamená, že za něco málo přes 5 let se podíl pocházející ze SaaS téměř zdvojnásobil. Marže na softwaru jsou samozřejmě vyšší než na hardwaru a SaaS netrpí zádrhely v dodavatelském řetězci, jaké jsme mohli vidět před pár lety v éře covidu.

Náklady na prodej představovaly v minulém čtvrtletí 63 % čistých tržeb z produktů. U služeb to bylo pouze 29 %. 

Zdroj: Techradar.com

Zdroj ilustračního obrázku: Pexels from Pixabay