Digital signage duel – Philips vs. BenQ
O prázdninách jste se formou duelu dozvěděli nejrůznější informace z trhu s televizemi. Nyní navštívíme velmi blízký obor, a to digital signage. Jak jistě víte, jde o profesionální obrazovky určené především k propagačním účelům. Na rozdíl od běžných televizí se však mohou pochlubit hned několika stěžejními vlastnostmi, díky nimž si také zasluhují přízvisko profesionální. Více se o nich a obecně také o aktuálních trendech dozvíme z úst profesionálů v oboru, konkrétně Leoše Lemberka, key account managera Philipsu, a Víta Nezkusila, produktového manažera BenQ.
Co v segmentu digital signage nabízíte? Které vaše produkty se sem řadí?
Vít Nezkusil: BenQ nabízí silné portfolio rozličných digital signage displejů uzavřené jedním komplexně zastřešujícím digital signage softwarem. Celkově tak naše portfolio utváří all-in-one digital signage systém. Klasické DS jsou dostupné od 43″ do 86″. Kromě těchto běžných formátů BenQ disponujeme také interaktivními dotykovými digital signage displeji v úhlopříčkách 43″, 49″ a 55″. Naší specialitou pak jsou netradiční formáty, tzv. stretch displeje – netradičně širokoúhlé displeje 24″, 28″, 35″ a 38″ – určené do snížených podhledů, nad prodejní pulty a chladničky a do netradičních designových instalací. Jejich atypický formát přitáhne pozornost zákazníka. Ať už jde o klasický formát, interaktivní monitor, nebo netradiční formát, vše pracuje pod jedním lokalizovaným softwarem s mnoha upravitelnými šablonami pro jednotlivé typy monitorů.
Leoš Lemberk: My samozřejmě také nabízíme produkty digital signage, ale pod naší značkou je najdete spíše jako „řekněme“ profesionální displeje. V tomto segmentu máme všechny panely od 10″ do 98″ bez TV tuneru. Všechny tyto produkty mají garantovaný provoz 24/7. K tomu nabízíme také řadu Q určenou pro zasedací místnosti, kde garantujeme provoz 18 hodin denně. Hrozně zajímavé produkty jsou 10″ a 24″ s čipem, u nichž evidujeme velký růst prodeje. V posledním roce se začalo dařit našim profesionálním (hotelovým) televizím. Používají se v hotelech nebo v čekárnách, kde je zapotřebí delší, 18/7 provoz, ve kterém nemůže běžná TV pracovat. Úzce spolupracujeme s kolegy z oddělení monitorů Philips a AOC, kteří mají v nabídce také např. herní, kancelářské a dotykové monitory. Zákazníkovi nabízíme nejen displeje, ale i kancelářské monitory o širokém spektru úhlopříček a možnosti použití a nasazení. Produkty se nám dost často prolínají. Třeba do potravinářství dodáváme dotykové displeje od 15,6″ do 25,6″ s IP krytím, např. k pokladním systémům atd. Je to částečně digital signage produkt, částečně produktový displej a B2B monitor.
S jakým softwarem dodáváte svá zařízení? Co všechno vlastně umí?
Leoš Lemberk: U profesionálních displejů je samozřejmě zapotřebí dodávat i aplikace či softwarové řešení, které se postarají o to, abychom do našich displejů „dostali“ potřebná data. Drtivou většinu (přes 90 %) našich prodaných profesionálních displejů spravuje softwarové řešení české výroby – ArtemisOne Pro. Vznikl u kolegy Milana Krejzlíka v Brně, je to takové naše „dítě“, které neustále rozvíjíme a doplňujeme o řešení dle zpětné vazby z trhu. Tuto profesionální verzi, která již dva roky funguje a pokrývá téměř 3 000 displejů po celé ČR, používají společnosti jako Fruitisimo nebo Alza. Artemis dokáže nejen „krmit“ displeje obsahem, ale zahrnuje také hardwarového správce, díky němuž lze displeje vzdáleně zapínat, vypínat, ale i nastavovat jas, ostrost, měnit barevné profily apod. Artemis tak představuje kompletní nástavbu hardwaru, což je jenom díky tomu, že jsme jej vyvíjeli přesně na míru a potřebám svých zákazníků. Prvopočátečně Artemis vznikl v angličtině a v češtině. Software jsme vyvíjeli tak, aby s ním dokázal zacházet i běžný uživatel PC nebo člověk méně IT zdatný. Na slovenské verzi pracujeme a už plánujeme i maďarskou, která je momentálně v testovací fázi vývoje. V budoucnu nás asi budou čekat i překlady do bulharštiny a rumunštiny.
Vít Nezkusil: Digital signage software od BenQ se jmenuje X-Sign a je plně lokalizovaný do češtiny. Běžný uživatel s ním dokáže bez problémů pracovat, připravovat obsah, distribuovat ho a plánovat jeho přehrávání po hodinovém zaškolení. Instalace designérské části může běžet na platformě Windows i Mac. Samotná lokální distribuce obsahu na obrazovky přes USB nebo lokální Wi-Fi je již navíc zahrnuta v ceně displeje. Vzdálená (placená) správa obsahu přes cloud probíhá přes rozhraní webového prohlížeče. Možnosti obsahu jsou téměř neomezené: videa, fotky, texty, hodiny, datum, počasí, webové stránky, RSS kanály, YouTube, PDF dokumenty. Koncový uživatel ocení jednoduchost implementace a spolehlivost prostého, ale funkčního řešení.
Které trendy v tomto segmentu sledujete?
Vít Nezkusil: Uživatelé už pochopili, proč zvolit digital signage displej a nepokoušet se implementovat nějaké řešení na spotřební televizor. A trendem je určitě přechod na sofistikovanější formy digital signage. Koncový zákazník je už přehlcen klasickou formou reklamy, a proto tu jsou BenQ netradiční formáty DS a interaktivní DS displeje.
Leoš Lemberk: Podle nás se trh digitálních displejů stabilizoval, přestal růst, zákazníci se rozhlížejí a hledají v digitální reklamě způsob, jak do ní rentabilně zainvestovat. V minulosti jsme se bohužel místy setkávali s případy, kdy zákazníci úplně nedomysleli nákup profesionálních displejů se vším, co k němu náleží. V naší nabídce se mimo jiné objevují i LED displeje, které jsou podle nás budoucím trendem v oblasti profesionálních displejů. Zde tedy mohu bez pochyb vyzdvihnout indoorové LED panely, kde zákazníkům a v podstatě i našim partnerům nabízíme kompletní balíček „na klíč“ – kombinaci hardwaru a softwaru (ArtemisOne Pro). Resellerům tak ušetříme spoustu času při konfiguraci a i nacenění tohoto balíčku řešení.
Mohli byste našim čtenářům vysvětlit, jaké vidíte hlavní rozdíly mezi digital signage a běžnou spotřebitelskou technikou?
Vít Nezkusil: Velmi jednoduše řečeno je zde takový rozdíl jako mezi závodním okruhovým speciálem a vaším osobním vozem. Na první pohled jde o dvě auta s volantem a čtyřmi koly. U naší techniky zase na první pohled vidíte černý obdélník, co visí na zdi, ale v obou případech jsou rozdíly zásadní. Digital signage displeje jsou stavěné na provoz minimálně 18/7, vyšší řada pak na 24/7 hodin a spotřební televize jsou vyrobeny na běžný provoz šest až osm hodin denně (televize provozovaná v rozporu s návodem a určením navíc při uplatnění reklamace nepodléhá záruce). Digital signage displeje nemají TV tuner a nezatěžují provozovatele televizními a rozhlasovými poplatky, které musí právní subjekt hradit za každý TV přijímač. Digital signage displeje fungují automaticky podle zadání – zapnou se, přehrávají konkrétní obsah v konkrétní čas, samy se i vypnou a jsou zabezpečené proti vnějšímu lidskému zásahu (blokace IR čidla a tlačítek). Už na první pohled v komerčních, většinou intenzivně osvětlených prostorách ztrácí televizní obrazovka svým světelným výkonem. Digital signage fungují bezpečně i v instalaci na výšku bez hrozby degradace obrazu gravitačním efektem. V konečném důsledku digital signage řešení prostě funguje a „nouzová“ televizní řešení dělají DS jen špatnou referenci. Rozdíl mezi amatérským TV a profesionálním DS řešením se v nákladech srovná do dvou let, ale efekt DS řešení je vyšší hned od počátku.
Leoš Lemberk: Někteří zákazníci tento rozdíl bohužel stále nechápou, což je také jeden z důvodů, proč často nepoužíváme pojem digital signage, ale přímo profesionální displeje. Zákazník pak hned ví, že rozdíl mezi nimi je v účelu použití. Jeho struktura, vnitřní šasi, mechanické uchycení panelů, podsvětlení, typ zdroje – to vše je nastaveno tak, aby vydrželo nepřetržitý provoz. Zdroje a napájecí adaptéry jsou izolované zvlášť proti vlhkosti. Displeje mají speciální senzory na sledování teploty, máme dokonce displeje, které fungují v mrazírnách. Zde nelze použít standardní spotřebitelské zařízení. Všechny běžné televize se vyvíjejí tak, aby byly jednoduché pro zákazníka, který si doma přehraje video a nevadí mu, že je dole linka s názvem přehrávaného videa. U profesionálních displejů však může být zobrazena jen a pouze ta informace, kterou chci propagovat. Musí jít vytvořit playlist nebo opakovaná smyčka s reklamou, což u běžné spotřebitelské techniky nejde. Nemluvě o tom, že hardwarová životnost běžné televize je čtyři až osm hodin denního provozu podle toho, jak ji udává výrobce. OLED nebo QLED technologie mají na druhou stranu výrazně hezčí obraz než profesionální displeje, ale je to na úkor výdrže zařízení. Ty panely si jednoduše potřebují odpočinout a prozatím nejsou pro účely neustálého provozu dostatečně zdokonaleny.
Jak se vám daří na českém a slovenském trhu?
Leoš Lemberk: Podle údajů od Contextu jsme v segmentu digital signage v úhlopříčkách od 32″ dvojkou na lokálním trhu hned za značkou Samsung.
Vít Nezkusil: Bylo těžké se prosadit mezi zavedenými značkami, ale aktuálně se nám daří dobře. Mnoho integrátorů pochopilo a ověřilo si, že naše řešení funguje, je jednoduché pro implementaci, dává partnerovi více než zajímavou marži a koncový zákazník má minimálně na tři roky jistotu, že jeho řešení bude spolehlivě a jednoduše fungovat a servis garantuje výměnu do tří pracovních dní.
Co je vaší největší konkurenční výhodou?
Vít Nezkusil: Je těžké označit jednu výhodu za největší. Dovolím si vypíchnout hned dvě. Tou první je OSE servis, tedy již zmíněná tříletá záruka s výměnou kus za kus u zákazníka do tří pracovních dní. Druhou výhodu představuje jednoduché, ale plně funkční all-in-one digital signage řešení s uživatelským softwarem a aplikacemi v češtině.
Leoš Lemberk: Jednou z našich největších výhod je, že máme poměrně malý, ale přesto velmi flexibilní tým, do nějž patřím já, pak Milan Krejzlík, který sídlí v Brně, a Jana Robešová. Tento flexibilní tým lidí nám pomáhá především při rozhodování u projektových cen, které dokážeme resellerům sdělit poměrně rychle. Dost často jsou na nás pak přímo navázaní i koncoví zákazníci, jimž pomáháme mimo jiné i vývojem dodatečných funkcí do softwarového řešení ArtemisOne Pro. Díky tomuto lidskému přístupu pak máme nejen k našim partnerům, ale i ke koncovým zákazníkům blíž. Další výhoda je u nás obrovská opora v našich distribucích – AT Computers, eD system a Kobe, které mají naše portfolio v dostatečném množství skladem. Zákazníci tak dostanou velmi rychle displej, který potřebují doplnit, vyměnit za stávající apod. Naší velkou výhodou je i vlastní software, který můžeme podle potřeb zákazníky propojovat s nejrůznějšími aplikacemi a jinými systémy. Lze tam třeba připojit IPstream, HTML informace. My modul doprogramujeme a dodáme. Pro mě jako pro obchodníka je Artemis výborným nástrojem, který mi pomáhá při prodeji uceleného řešení. Artemis je také cenově dostupný, což nijak výrazně nenavýší celkovou pořizovací cenu.