Zprávy

Sdílená ekonomika nebude fungovat na všech frontách

Většina podobných projektů začala mimo území České republiky, ale myšlenky sdílení se už promítají i mezi Čechy. Asi nejznámější globální službou pro sdílení je Uber, který je kromě řady žalob, jimž čelí především ze strany taxikářů, znám právě levnou přepravou. Řidič může své zákazníky přepravit mnohdy rychleji a hlavně levněji po většině velkých měst světa. Mezi ně se donedávna řadila i dvě největší česká města – Praha a Brno, ale moravská metropole již Uber zakázala. Díky aplikaci v chytrých telefonech uživatele nabere nejbližší řidič a cestující pak u sebe nemusí mít ani hotovost. Platbu si řidič strhne přímo z účtu prostřednictvím karty uložené v aplikaci. Uber má spoustu nejrůznějších variací. V některých z nich dokonce mohou přepravu zajistit i jiné dopravní prostředky jako například motorka či slon.

Nicméně pravým smyslem sdílení je spíše jednorázová činnost, při níž si řidič nevydělává na živobytí podobně jako taxikář, ale spíše se snaží využít toho, že má v autě volné místo. K podobnému nápadu nejspíše autory přivedly praktiky zvané „carpool“, při nichž musí mít řidič plné auto. Některé americké státy dokonce na hlavní cesty v okolí velkých měst nepouštějí auta, která nejsou „naplněna“… Na podobném principu také na našem území fungují aplikace a weby jako Spolujízda nebo BlaBlaCar, na nichž buď řidič, nebo stopař vypíšou inzerát, kdy a kam jedou.  Například z Prahy do Brna se tak můžete pohodlně dostat autem už za 160 korun.

Doma je doma, ale co na cestách???

Dalším podobným způsobem, jakým zasahuje sdílená ekonomika do každodenních životů, je sdílení bydlení. Lze to vzít z hlediska dlouhodobého či krátkodobého. Ať už tedy pronájem na delší dobu, či víkendový pobyt, obojí lze bez problémů zařídit prostřednictvím webových stránek a aplikací. Jednou z globálně nejrozšířenějších pak je Airbnb, která působí ve více než 65 000 měst ve 191 zemích světa a má přes 160 milionů hostů. Sdílená ekonomika rozhodně není zanedbatelná. Vždyť podle studie Evropského parlamentu by mohl ekonomický přínos využití nedostatečně čerpaných kapacit přijít až na 572 miliard eur (cca 15,3 bilionů korun).

Nejen sdílení, ale i práce a peníze

Abychom našli úspěšnou aplikaci spadající do sdílené ekonomiky, nemusíme brát jen příklady zahraničních firem. Mezi úspěšné české startupy působící na tomto poli se řadí zprostředkovatel trhu práce Robeeto. Webová stránka se stává pomyslným trhem práce, kde se střetává nabídka s poptávkou. Jednotlivé jednorázové práce se zde dělí do několika málo sekcí jako domácí mazlíčci, vzdělání nebo péče o děti. V dnešním vypjatém světě tak mohou majitelé psů najít hlídání pro své čtyřnohé miláčky, rodiče si chvíli oddechnou od svých ratolestí apod. Pracovníky lze ohodnotit dle spokojenosti, podle níž je lze také při vyhledávání filtrovat. Druhou velmi úspěšnou společností na českém trhu je Zonky.cz, které zprostředkovává pro změnu trh pro půjčky. „Lidé pak půjčují lidem, levněji a s klidem.“ Zda to tak opravdu je, to si musí každý sám zjistit u své banky. (Ve většině případů ano a půjčující lidé si naspoří více než na kdejakém spořícím produktu.)

Tohle ale nejsou jediné způsoby, jakými lze využít příležitosti nabízené sdílenou ekonomikou. Sdílet lze mnoho nejrůznějších věcí. Aplikace a web Rekola takto v pěti českých městech nabízí možnost půjčit si kolo. Obyvatelé Prahy, Brna, Českých Budějovic, Teplic a Olomouce si tak mohou za pár korun na hodinu vypůjčit kolo a pak jej vrátit na příslušná místa. Podobně to jistě myslela i čínská společnost E Umbrella, která od dubna letošního roku začala v jedenácti čínských městech sdílet deštníky. Nápad je vskutku originální a praktický, protože nás déšť může překvapit bez deštníku v podstatě kdekoliv. Bohužel však E Umbrella zatím neslaví žádný úspěch, právě naopak. Z původních 300 000 deštníků po třech měsících užívání moc kusů k vypůjčení nezbylo. Ani to by ale čínskou společnost nemělo zastavit. Její zakladatel Zhao Shuping by chtěl do konce roku ztracené deštníky nejen nahradit (náhrada jednoho deštníku vyjde na 60 juanů, tedy cca 220 korun), ba dokonce plánuje po celé Číně rozmístit na 30 milionů deštníků. Jen čas ukáže, jak tento ambiciózní plán vyšel. Zda byl úspěchem či nezdarem. Sdílená ekonomika možná nebude fungovat na všech forntách…